Przybywa wolontariuszy z firmowym logo

Wspólna pomoc integruje nie gorzej niż wyjazdy na paintball. Dostrzegły to już duże polskie firmy, które rozwijają programy wolontariatu pracowniczego

Publikacja: 19.11.2008 01:39

Pracownicy firmy ubezpieczeniowej Pramerica odnawiają Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Niewidomych w

Pracownicy firmy ubezpieczeniowej Pramerica odnawiają Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Niewidomych w Laskach

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

Dariusz Pietrowski, prezes Centrum Wolontariatu, dostaje coraz więcej pytań od firm, które planują wyjazdy integracyjne swych pracowników. Po latach przejażdżek quadami i rozgrywek paintballu uczestnicy firmowych integracji teraz chętnie remontują wspólnie wiejskie szkoły, budują place zabaw albo zabierają na wycieczki dzieci z domów dziecka.

– W ubiegłym roku przekonaliśmy zarząd banku, by pieniądze wydawane dotychczas na wyjazdowe eventy przeznaczyć na wolontariat. Pracownicy też zaakceptowali taką formę spędzania wolnego czasu, tym bardziej że za 20 – 30 tys. zł, które zwykle wydaje się na imprezę dla 200 osób, można naprawdę dużo zrobić – mówi Krzysztof Kaczmar, dyrektor Fundacji Kronenberga działającej przy banku Citi Handlowym. Program wolontariatu pracowniczego działa tam już od prawie czterech lat. Wystartował, jeszcze zanim amerykańska centrala Citi zaczęła promować wolontariat w swych oddziałach na całym świecie.

Podobnie było w Providencie. – Polska była pionierem wolontariatu pracowniczego w całej naszej grupie – podkreśla Agnieszka Zyśk-Pożoga, która koordynuje uruchomiony przed dwoma laty program Tak! Pomagam. Dotychczas w jego pięciu edycjach wzięło udział 800 pracowników Provident Polska. To wprawdzie niewiele przy prawie 15-tysięcznej załodze firmy (2,5 tys. pracowników i 12 tys. przedstawicieli), ale wolontariat pracowniczy nie ma u w Polsce długiej tradycji.

[srodtytul]Pomocny kontakt z wójtem[/srodtytul]

Według Tomasza Schimanka z Akademii Rozwoju Filantropii, pierwsze programy wolontariatu pracowniczego pojawiły się u nas w połowie lat 90. w polskich spółkach amerykańskich korporacji. Dziś prowadzi je ok. 11 proc. dużych firm. W Europie Zachodniej wolontariat pracowniczy działa w co czwartej dużej firmie, a w USA ten odsetek sięga nawet 90 proc.

Dariusz Pietrowski ubolewa, że wolontariat nie jest jeszcze w Polsce popularny wśród małych i średnich firm. – Problemem dla wielu, zwłaszcza mniejszych, firm jest to, że nie widać, czy i jak wolontariat przekłada się na biznes – ocenia Agnieszka Zyśk-Pożoga. Jednak zdaniem Tomasza Schimanka dobrze przygotowany program wolontariatu pracowniczego przynosi wymierne korzyści. Potwierdza to Agnieszka Zyśk-Pożoga. – Nasi ludzie budują w ten sposób relacje z samorządami, wójtami, co im potem pomaga w biznesie – mówi.

Wolontariat wzmocnia też pozytywny wizerunek firmy zarówno na zewnątrz, jak i wśród pracowników. – Widzą, że firma pomaga im realizować inne cele życiowe – podkreśla Schimanek. – Wolontariat nie tylko integruje ludzi, ale też daje im szansę sprawdzenia się w nowej roli – dodaje Marta Pokutycka z Cadbury Wedel, gdzie program działa już od czterech lat.

[srodtytul]Pomysł pracownika [/srodtytul]

Dariusz Pietrowski ostrzega przed odgórnym narzucaniem w firmie idei wolontariatu; musi być jasny przekaz, że udział jest całkowicie dobrowolny. – Warunkiem powodzenia programu jest wsłuchanie się w sygnały od pracowników – dodaje Tomasz Schimanek.

Na pomysły pracowników postawił Provident, który w ramach akcji Tak! Pomagam dwa razy w roku ogłasza dla nich ogólnopolski konkurs na projekty pomocowe. Autorzy 25 najlepszych mogą liczyć na grant do 4 tys. zł na realizację swego pomysłu, którym sami zarządzają.Wewnętrzny konkurs na projekty pomocowe organizuje też co roku Cadbury Wedel. Najlepszym przyznaje 2 – 10 tys. zł grantu na ich realizacje.

Tomasz Schimanek zaznacza, że obok dobrych chęci potrzebna jest dobrze przemyślana koncepcja programu, w czym może pomóc współpraca z organizacjami pozarządowymi. Z takiej współpracy korzystają np. Provident i Citi Handlowy, który swój program wolontariatu przygotowywał przez rok. Jego trzonem jest specjalny system informatyczny z bazą danych o projektach pomocowych i potencjalnych wolontariuszach.

Każdy pracownik banku, który ma ochotę wziąć udział w programie, określa w internetowej ankiecie swoje preferencje co do sposobu pomocy, a system dopasowuje je do projektów zgłaszanych przez organizacje pozarządowe. Pracownicy mogą się też ubiegać o grant do 5 tys. zł na własny jednodniowy projekt realizowany co roku w ramach globalnej akcji „Dzień Citi dla społeczności“. Jak ocenia Krzysztof Kaczmar, dotychczas w projektach wolontariatu uczestniczyło 44 proc. z 6 tys. pracowników banku.

Dariusz Pietrowski liczy, że wolontariuszy będzie przybywało wraz ze zmianą pokoleniową w firmach; dla ludzi, którzy z tą ideą zetknęli się w szkole i na studiach, wolontariat pracowniczy jest czymś naturalnym.

[i]Więcej o korzyściach z wolontariatu: [link=http://www.wolontariatpracowniczy.pl]www.wolontariatpracowniczy.pl[/link][/i]

Dariusz Pietrowski, prezes Centrum Wolontariatu, dostaje coraz więcej pytań od firm, które planują wyjazdy integracyjne swych pracowników. Po latach przejażdżek quadami i rozgrywek paintballu uczestnicy firmowych integracji teraz chętnie remontują wspólnie wiejskie szkoły, budują place zabaw albo zabierają na wycieczki dzieci z domów dziecka.

– W ubiegłym roku przekonaliśmy zarząd banku, by pieniądze wydawane dotychczas na wyjazdowe eventy przeznaczyć na wolontariat. Pracownicy też zaakceptowali taką formę spędzania wolnego czasu, tym bardziej że za 20 – 30 tys. zł, które zwykle wydaje się na imprezę dla 200 osób, można naprawdę dużo zrobić – mówi Krzysztof Kaczmar, dyrektor Fundacji Kronenberga działającej przy banku Citi Handlowym. Program wolontariatu pracowniczego działa tam już od prawie czterech lat. Wystartował, jeszcze zanim amerykańska centrala Citi zaczęła promować wolontariat w swych oddziałach na całym świecie.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca