Reklama

Boeing chętnie kołuje nad Rosją

Amerykański gigant lotniczy, za zgodą rządu USA, będzie zwiększał swoje inwestycje w Rosji. Dziś ogłosił plany inwestycyjne na 27 mld dol.

Aktualizacja: 14.10.2009 13:30 Publikacja: 14.10.2009 13:16

Boeing chętnie kołuje nad Rosją

Foto: Bloomberg

- Nasz plan współpracy biznesowej w Rosji, bazuje nie na sprzedaży gotowych samolotów, ale na zakupie rodzimych materiałów, własności intelektualnej, oprogramowania. W sumie chcemy na to przeznaczyć 27 mld dol.. Dodam, że w rosyjskie lotnictwo cywilne i branżę kosmiczną nasz koncern już zainwestował 5 mln dol. i są to tylko kontrakty już wykonane - objaśnił Sergiej Krawczenko prezes Boeing-Russia, podczas wizyty w moskiewskiej siedzibie koncernu amerykańskiej sekretarz stanu Hillary Clinton. Jego słowa cytuje kanał Viesti.

Moskiewska kwatera Boeinga to także centrum naukowo-projektowe, gdzie rosyjscy specjaliści opracowują detale, które następnie internetem przekazują do USA.

- Ropa i gaz to oczywiście motory rosyjskiej gospodarki. Ale nadzwyczajnym bogactwem jest tu niezwykle wysoki wskaźnik świetnie wykształconego społeczeństwa. Szczególnie w branżach poszukiwanych przez współczesny przemysł i naukę. I to podstawa do tworzenia podobnych centrów - oceniła Clinton.

W lipcu w Wierchniej Saudzie na Uralu rozpoczęła produkcję fabryka Ural Boeing Manufacturing będąca wspólnym przedsięwzięciem amerykańskiego koncernu i rosyjskiego VSMPO-Avisma - światowego lidera produkcji elementów z tytanu.

Zakład produkuje tytanowe części do samolotu Boeing 787 Dreamliner. Ich obróbka końcowa i montaż odbywać się ma w fabryce w Portland (USA). Inwestycja na Uralu kosztowała (I etap) ok. 60 mln dol. i ma rocznie mieć obroty 700-900 mln dol. Wyprodukowane w fabryce części mają napisy „Made in Ural”.

Reklama
Reklama

Dotąd rosyjski gigant tytanowy, który w 66 proc. należy do państwa; 70 proc. produkcji eksportował. Wśród największych klientów jest General Electric, Rolls-Royce, Airbus, Snecma, Pratt&Whitney. W Rosji VSMPO-Avisma produkuje na potrzeby przemysłu kosmicznego.

- Oceniamy wartość tytanowego biznesu w Rosji w najbliższych latach na co najmniej 18 mld dol. tylko w lotnictwie cywilnym - deklarował dwa lata temu przy podpisywaniu umowy o budowie zakładu Siergiej Krawczenko. Do 2012 r zakłady zwiększą produkcję części z tytanu z 27,6 tys. ton do 47 tys. ton.

Dzięki nowym inwestycjom rośnie sprzedaż amerykańskich samolotów w Rosji. państwowy koncern zbrojeniowy Rostechnologie za 2,5 mld dol. (kredyt od państwa) kupi 50 samolotów dla rosyjskich przewoźników.

Biznes
Asseco bije rekordy wyników. Czy inwestorzy mogą liczyć na kolejną hossę?
Biznes
Asseco pokazuje wyniki. Polska noga rośnie najmocniej
Biznes
Polska gospodarka przyspiesza, fundusze obligacji, chmurowy sojusz Amazon–Google
Biznes
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Zaproszenie AfD było błędem. Związek Przedsiębiorców Rodzinnych koryguje stanowisko
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama