Wyniki kontroli jakości miodu

Jakość miodu w ciągu roku znacznie pogorszyła się - informuje inspekcja handlowa

Publikacja: 15.12.2010 09:28

Wyniki kontroli jakości miodu

Foto: Fotorzepa, Justyna Rudna Justyna Rudna

Inspekcja sprawdziła 14 przedsiębiorstw produkujących miód. Stanowią one 31 proc. zarejestrowanych w Wojewódzkich Inspektoratach Jakości Handlowej Artykułów Rolno - Spożywczych. Nieprawidłowe znakowanie stwierdzono w przypadku 31 partii miodu, co stanowiło 66 proc. skontrolowanych partii.

Najczęściej przedsiębiorcy wprowadzają konsumenta w błąd co do jakości miodu. Inspekcja wskazuje na informację: „miód najwyższej jakości pochodzący tylko z najczystszych rejonów Polski”, która nie ma dokumentacji potwierdzającej. Firmy sprzedające miód umieszczają też Konsumencki Znak Jakości „Q” bez uzyskania tego certyfikatu . Nieprawidłowości w zakresie parametrów fizykochemicznych oraz udziału pyłku przewodniego stwierdzono w przypadku 14 partii miodu (co stanowiło 32 proc. skontrolowanych partii.

Znacznie zaniżony udział pyłku przewodniego może świadczyć o wymieszaniu miodów różnych odmian lub o błędach popełnianych podczas pozyskiwania miodu z pasiek, w tym przede wszystkim zbyt wczesnym terminie.

Inne nieprawidłowości mogą świadczyć o przegrzaniu miodu w trakcie konfekcjonowania, bądź długotrwałym przechowywaniu w nieodpowiednich warunkach.

Porównując powyższe wyniki z kontrolą przeprowadzoną w roku 2009, IJHARS podkreśla znaczny spadek jakości handlowej miodów zarówno w odniesieniu do znakowania jak i pozostałych wyróżników jakości handlowej dla tego produktu. Liczba partii niezgodnych w zakresie znakowania wzrosła dwukrotnie, zaś liczba partii kwestionowanych na podstawie analiz laboratoryjnych, była niemal 5 krotnie wyższa niż w roku ubiegłym.

Wysoka liczba kwestionowanych partii wynika z faktu przeprowadzenia kontroli głównie w firmach, w których wcześniej stwierdzono nieprawidłowości. Rozszerzony został zakres badań laboratoryjnych.

Inspekcja sprawdziła 14 przedsiębiorstw produkujących miód. Stanowią one 31 proc. zarejestrowanych w Wojewódzkich Inspektoratach Jakości Handlowej Artykułów Rolno - Spożywczych. Nieprawidłowe znakowanie stwierdzono w przypadku 31 partii miodu, co stanowiło 66 proc. skontrolowanych partii.

Najczęściej przedsiębiorcy wprowadzają konsumenta w błąd co do jakości miodu. Inspekcja wskazuje na informację: „miód najwyższej jakości pochodzący tylko z najczystszych rejonów Polski”, która nie ma dokumentacji potwierdzającej. Firmy sprzedające miód umieszczają też Konsumencki Znak Jakości „Q” bez uzyskania tego certyfikatu . Nieprawidłowości w zakresie parametrów fizykochemicznych oraz udziału pyłku przewodniego stwierdzono w przypadku 14 partii miodu (co stanowiło 32 proc. skontrolowanych partii.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?