W tym roku PKP planuje zapłacić faktury w wysokości 412,5 mln zł za prace wykonane na polskich dworcach. – Na budowy czy przebudowy wydamy 100 mln zł z budżetu państwa, 41,5 mln zł ze środków własnych i 270,7 mln zł dotacji unijnych – mówi Łukasz Kurpiewski, rzecznik prasowy grupy PKP. Jak dodaje, w dworce inwestują też partnerzy prywatni. Tak jest m.in. w Katowicach czy Poznaniu.
Tegoroczne wydatki PKP na dworce będą wyższe od tych z 2011 r. o prawie 160 mln zł. Wówczas budżet wyłożył 144,8 mln zł, PKP 37 mln zł. Suma wykorzystanych dotacji unijnych wyniosła 72,5 mln zł.
15 nowych w tym roku
W ciągu ostatnich dwóch lat PKP SA, spółka matka kolejowej grupy, zmodernizowała 37 dworców, z tego 17 udostępniono w tym roku pasażerom. Wiele z nich remontowano na przyjazd kibiców na Euro 2012.
Do końca roku ma zostać oddanych do użytku jeszcze 15 dworców po kapitalnej przebudowie.
Są wśród nich dworce w Radomiu, Piotrkowie Trybunalskim, Zielonej Górze, Głogowie czy Modlinie. – Największe, zupełnie nowe obiekty, które zostaną otwarte dla podróżnych jeszcze w tym roku, to Katowice i Kraków – mówi Kurpiewski. W Katowicach, gdzie PKP realizuje inwestycje wraz z prywatnym partnerem – firmą Neinwer, prace są warte 240 mln euro. Modernizacja dworca Kraków Główny kosztuje 130 mln zł i jest finansowana z funduszy unijnych oraz budżetu państwa.