Kolej inwestuje w dworce

PKP chce wydać w 2012 r. na remonty dworców ponad 400 mln zł. Ogłoszonych ma zostać jeszcze 12 postępowań, m.in. na prace w Opolu i Ełku

Publikacja: 02.07.2012 04:08

Wizualizacja dworca kolejowego w Olsztynie

Wizualizacja dworca kolejowego w Olsztynie

Foto: Rzeczpospolita

W tym roku PKP planuje zapłacić faktury w wysokości 412,5 mln zł za prace wykonane na polskich dworcach. – Na budowy czy przebudowy wydamy 100 mln zł z budżetu państwa, 41,5 mln zł ze środków własnych i 270,7 mln zł dotacji unijnych – mówi Łukasz Kurpiewski, rzecznik prasowy grupy PKP. Jak dodaje, w dworce inwestują też partnerzy prywatni. Tak jest m.in. w Katowicach czy Poznaniu.

Tegoroczne wydatki PKP na dworce będą wyższe od tych z 2011 r. o prawie 160 mln zł. Wówczas budżet wyłożył 144,8 mln zł, PKP 37 mln zł. Suma wykorzystanych dotacji unijnych wyniosła 72,5 mln zł.

15 nowych w tym roku

W ciągu ostatnich dwóch lat PKP SA, spółka matka kolejowej grupy, zmodernizowała 37 dworców, z tego 17 udostępniono w tym roku pasażerom. Wiele z nich remontowano na przyjazd kibiców na Euro 2012.

Do końca roku ma zostać oddanych do użytku jeszcze 15 dworców po kapitalnej przebudowie.

Są wśród nich dworce w Radomiu, Piotrkowie Trybunalskim, Zielonej Górze, Głogowie czy Modlinie. – Największe, zupełnie nowe obiekty, które zostaną otwarte dla podróżnych jeszcze w tym roku, to Katowice i Kraków – mówi Kurpiewski. W Katowicach, gdzie PKP realizuje inwestycje wraz z prywatnym partnerem – firmą Neinwer, prace są warte 240 mln euro. Modernizacja dworca Kraków Główny kosztuje 130 mln zł i jest finansowana z funduszy unijnych oraz budżetu państwa.

Kolejne przetargi

W tym roku PKP rozpoczęły prace na dziewięciu dworcach, m.in. Biała Podlaska, Kostrzyn n. Odrą, Kłodzko czy Kluczbork. – Jeszcze w tym roku planujemy ogłosić przetargi na kapitalne remonty kolejnych dwunastu dworców – zapowiada rzecznik PKP. W planach jest wybór wykonawcy m.in. dworca Ełk Główny, Jarocin, Opole Główne, Nowy Sącz, Gniezno czy Rabka-Zdrój.

Szacunkowych kosztów inwestycji PKP nie podaje. W przypadku dworców średniej wielkości wahają się od kilku do kilkudziesięciu milionów złotych. Remont dworca w Kłodzku kosztował 3,9 mln zł, modernizacja stacji Warszawa Stadion – 6 mln zł, a Gdynia Główna – 40,7 mln zł.

PKP przygotowuje kolejne inwestycje. Trwają prace nad skompletowaniem dokumentacji niezbędnej do ogłoszenia przetargów na przebudowę kolejnych 11 dworców, jak Chełm, Piła, Rumia czy Lębork.

Chętnych na kontrakty nie brakuje

Przetargi ogłaszane przez PKP dają szanse na kolejne źródło dochodów spółkom, które liczą się ze spadkiem liczby zleceń na budowę dróg w nadchodzących latach.

Mateusz Gdowski, rzecznik Bilfinger Berger Budownictwo, który zmodernizował stację Warszawa Stadion, zapowiada że spółka będzie przyglądać się wszystkim ogłaszanym przez PKP przetargom. – Wolimy się koncentrować na kontraktach wartych kilkadziesiąt mln zł – dodaje Gdowski.

Polimex-Mostostal granicy cenowej nie ustalił. – Mamy na tyle zróżnicowaną strukturę, że interesują nas wszystkie zlecenia – mówi Konrad Jaskóła, prezes Polimeksu-Mostostalu. Torpol, spółka zależna od Polimeksu, realizuje obecnie jedną z największych inwestycji tego typu, wartą ok. 1,5 mld zł modernizację dworca Łódź Fabryczna.

Część planowanych inwestycji PKP będzie realizować wspólnie z partnerami prywatnymi. W przypadku kilku dworców, jak Warszawa Zachodnia czy Sopot, partnerów już wybrano.

Nowe oblicze Warszawy Zachodniej zapewni słowacki deweloper HB Reavis. Inwestycja szacowana jest na 110 mln euro. Trwają do niej przygotowania. Prace budowlane – jak mówi rzecznik PKP – mają ruszyć w połowie przyszłego roku. Nowy dworzec w Sopocie powstanie dzięki współpracy PKP, miasta Sopot i Bałtyckiej Grupy Inwestycyjnej.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

a.stefanska@rp.pl

Dworce na Euro 2012

Na przełomie maja i czerwca zostały oddane do użytku cztery dworce: Poznań Główny, Warszawa Wschodnia, Wrocław Główny i Gdynia Główna. Wcześniej zakończyły się prace remontowe na dworcu Warszawa Centralna. Modernizacja dworca we Wrocławiu kosztowała  361,6 mln zł. Warszawy Wschodniej – 60 mln zł, stacji Warszawa Centralna 48 mln zł, a  dworca w Gdyni bez peronów i przejść podziemnych – 40,7 mln zł. Obiekty oddano bez powierzchni komercyjnych. Trwają prace wykończeniowe na terenie części komercyjnych. Modernizację dworca w Poznaniu za ok. 670 mln zł realizuje w formule partnerstwa publiczno-prywatnego węgierska firma Tri-Granit. Mimo wcześniejszych planów nie udało się pozyskać partnerów prywatnych do budowy  m.in. Warszawy Wschodniej.

W tym roku PKP planuje zapłacić faktury w wysokości 412,5 mln zł za prace wykonane na polskich dworcach. – Na budowy czy przebudowy wydamy 100 mln zł z budżetu państwa, 41,5 mln zł ze środków własnych i 270,7 mln zł dotacji unijnych – mówi Łukasz Kurpiewski, rzecznik prasowy grupy PKP. Jak dodaje, w dworce inwestują też partnerzy prywatni. Tak jest m.in. w Katowicach czy Poznaniu.

Tegoroczne wydatki PKP na dworce będą wyższe od tych z 2011 r. o prawie 160 mln zł. Wówczas budżet wyłożył 144,8 mln zł, PKP 37 mln zł. Suma wykorzystanych dotacji unijnych wyniosła 72,5 mln zł.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Polskie monety na aukcji. 80 dukatów sprzedano za 5,6 mln złotych
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej