Materiał powstał we współpracy z Hicron
Ich brak lub zbyt ograniczony zakres może okazać się bardzo kosztowny w przypadku awarii lub przestoju. Utrudni także modernizację systemu konieczną dla utrzymania konkurencyjności.
Rynek oprogramowania dla przedsiębiorstw jest na tyle istotny dla działania firm, że nawet w kryzysie Covid-19 odnotowuje znacznie niższy spadek niż inne jego segmenty. Jeszcze w styczniu 2020 r. przewidywano, że rynek IT w naszym kraju zwiększy się o 6 proc., obecnie, jak podaje firma analityczna IDC, jego wartość będzie niższa o 5,5 proc. w większości segmentów, poza segmentem macierzy, serwerów oraz oprogramowania biznesowego, gdzie wyniesie tylko -2,5. Dobrym prognostykiem dla rynku ERP jest zwiększający się udział wdrożeń w chmurze, model ten z powodu niższych kosztów implementacji działa skutecznie przeciw wyhamowaniu rynku, nawet w kryzysie. ERP w chmurze jest postrzegany przez firmy wręcz jako lek na ekonomiczne skutki pandemii, ponieważ poprawia efektywność operacyjną i jakość procesów biznesowych bez wielkich inwestycji. Według danych KPMG w 2019 r. z systemów ERP w chmurze korzystało w Polsce 18 proc. przedsiębiorstw, w 2020 r. tego rodzaju rozwiązania zdobędą już 20 proc. krajowego rynku ERP.
Wdrożenie lub wymiana ERP jest zawsze ważnym momentem w życiu firmy. Należy jednak pamiętać, że opieka nad oprogramowaniem nie kończy się z momentem jego udanej implementacji. System żyje wraz z firmą i aby spełniał swoje zadanie, nie tylko musi działać bezawaryjnie, ale potrzebuje także modernizacji i dostosowań do procesów biznesowych. Dlatego ważnym elementem wdrożenia i późniejszego użytkowania systemu pozostaje jego serwisowanie i merytoryczne wsparcie. Obejmuje ono m.in. aktualizacje, dostosowania do wciąż zmieniających się w firmie procesów, modyfikowanie struktury aplikacji, analizy wydajności systemu, proaktywne rozwiązywanie problemów oraz likwidowanie awarii.
Firmy korzystające z rozwiązania SAP otrzymują od producenta systemu usługi zw. maintenance, czyli usługi utrzymania i konserwacji systemu. Ich koszt jest stałym procentem od zakupionych licencji. Każdego kolejnego roku klient ma możliwość wybrać na nowo poziom wsparcia spośród dwóch wariantów: podstawowego (Standard Support) oraz rozszerzonego (Enterprise Support). Cena tego pierwszego jest niższa, jednak firmy, którym zależy na nieprzerwanym wsparciu przez całą dobę wraz ze zdefiniowanym czasem reakcji na wszelkie incydenty, decydują się częściej na wariant Enterprise. – Klient może zrzec się płatności maintenance, ale wtedy traci dostęp do aktualizacji i poprawek, które są co jakiś czas generowane, m.in. tych dotyczących dostosowania do polskich wymagań prawnych. Utrzymanie systemów bez wsparcia wypada docelowo dużo drożej, bo wymaga znacznie większego nakładu pracy, choćby prac programistycznych, od działań wykonywanych w ramach standardu systemów SAP – mówi Jarosław Proskórnicki, SAP Expert Konsultant i Manager w Zespole Usług Stałych firmy Hicron.