ACEA: dobry początek roku

Dobrze zaczął się rok dla motoryzacji: w styczniu sprzedaż w Unii wzrosła o 5,5 proc. — podała organizacja producentów ACEA. W dodatku był to piąty kolejny rok poprawy, choć była drugą najmniejszą od prowadzenia takiej statystyki od 2003 r.

Publikacja: 19.02.2014 10:31

Sprzedaż nowych samochodów w Unii Europejskiej (bez Malty, ale z Chorwacją) zwiększyła się o 5,5 proc. do 935 640, ale w krajach EFTA (Islandia, Norwegia, Szwajcaria) zmalała o 3 proc. do 32 138, więc ostatecznie w Europie nastąpiła poprawa na rynku o 5,2 proc. do 967 778.

W grudniu sprzedaż wzrosła o 13,3 proc. do 906 294, w listopadzie o 1,2, w październiku o 4,7 i we wrześniu o 5,4 proc.

- Oznaki ożywienia na rynku, które pojawiły się w II półroczu, trwały w styczniu. Żaden z dużych krajów nie zanotował ujemnych wyników, niektóre mniejsze obudziły się — stwierdził Eric Heymann z Deutsche Banku. W pierwszym miesiącu nowego roku ożywienie potwierdziło się na większości rynków — najbardziej w starej Unii o 7,6 proc. w W. Brytanii (154 562) i Hiszpanii (53 436), najmniej we Francji o 0,5 proc. do 125 454. We Włoszech sprzedaż wzrosła o 3,2 proc. do 117 802. Największy rynek, niemiecki zanotował poprawę o 7,2 proc. do 205 996 sztuk.

Imponującym wzrostem mogą pochwalić się małe kraje Europy: Irlandia (+32,8), Portugalia (31,8), Chorwacja (29,4), Łotwa (24,7), Finlandia (23,8), ale w liczbach bezwzględnych jest to znacznie mniej, od 22 913 sztuk (Irlandia) po 738 (Łotwa). Polska osiągnęła wzrost o 11,2 proc. do 29 181.

Najgorzej wypadły Austria, gdzie rynek skurczył się o 13,6 proc., Holandia (-7,1), Belgia (-2,2) i Cypr (-10,1). W krajach EFTA Szwajcaria zaczęła rok od spadku o 3,8 proc., Norwegia o 2,2 proc., więc poprawa w Islandii o 17,2 proc. do 539 sztuk nie wpłynęła na ujemny rezultat.

Volkswagen liderem

W rankingu marek liderem w Unii jest w dalszym ciągu grupa Volkswagena, która zwiększyła sprzedaż o 8,9 proc. do 237 640 sztuk, zwiększając też udział rynkowy do 25,4 proc. Styczeń był dobry dla obu producentów we Francji: PSA Peugeot Citroen zanotował poprawę o 7,4 proc. do 109 257 i minimalnie udziału rynkowego do 11,7 proc., a Renault aż o 13,4 proc. do 86 452 dzięki Daci (+38,9 do 28 115).

General Motors przeżywa nadal trudności: jego łączna sprzedaż zmalała o 5,3 proc. do 64 687 i udział rynkowy do 6,9 proc., bo Opel/Vauxhall miał spadek o 7,6 proc., czego nie mógł wyrównać Chevrolet ze wzrostem o 9,1 proc. Grupa Fiata mimo przejęcia Chryslera zmniejszyła sprzedaż o 2,1 proc. do 58 619, a udział rynkowy do 6,3 proc.

Segment luksusu miał mieszane wyniki: Audi poprawił się o 9,5 proc. BMW o 0,5, Daimler stracił 0,6 proc., a Jaguar Land Rover 3,7 proc.

Producenci z Azji wypadli na ogół dobrze, najlepiej Mazda (+34,9), Toyota (16,4), Mitsubishi (12,5) i Kia (3,6). Sprzedaż zmniejszyły Nissan (-4,8), Honda (-4) i Hyundai (-5,9).

Sprzedaż nowych samochodów w Unii Europejskiej (bez Malty, ale z Chorwacją) zwiększyła się o 5,5 proc. do 935 640, ale w krajach EFTA (Islandia, Norwegia, Szwajcaria) zmalała o 3 proc. do 32 138, więc ostatecznie w Europie nastąpiła poprawa na rynku o 5,2 proc. do 967 778.

W grudniu sprzedaż wzrosła o 13,3 proc. do 906 294, w listopadzie o 1,2, w październiku o 4,7 i we wrześniu o 5,4 proc.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!