Ukraina zaszkodzi liniom lotniczym

Kryzys z powodu Ukrainy spowoduje wzrost cen ropy naftowej, zwiększy koszty linii lotniczych, co wpłynie ujemnie na ich roczny zysk - ocenia IATA.

Publikacja: 12.03.2014 17:01

Ukraina zaszkodzi liniom lotniczym

Foto: Fotorzepa, Tomasz Jodłowski TJ Tomasz Jodłowski

Droższa ropa będąca skutkiem napięć na Krymie przysporzy liniom lotniczym w  tym roku dodatkowych kosztów w wysokości ok. 3 mld dolarów, które zostaną częściowo złagodzone przychodami z przewozu frachtu, większymi o 2 mld od zakładanych wcześniej.

Transport frachtu ożywił się w większości regionów po długim zastoju od czasu kryzysu w 2008-9 r. Pojawił się wzrost popytu na przewozy towarów takich jak np. półprzewodniki. Szefowie działów cargo pytani o oceny w  styczniu byli optymistycznie nastawieni, spodziewali się poprawy ruchu i stałej rentowności.

Na wyniki tej działalności ma głównie wpływ zaufanie firm do ogólnej poprawy gospodarczej i zaufanie konsumentów. Oba rosną, zwłaszcza w Europie, gdzie są najwyższe od 3 lat. Poprawie sprzyja też większe zaufanie konsumentów w USA i stały popyt konsumpcyjny w Chinach.

Łączny roczny zysk przewoźników wyniesie zatem 18,7 mld dolarów wobec 19,7 mld przewidywanych w grudniu przez organizację z Genewy.

- Sytuacja na Ukrainie powoduje destabilizację, co wpływa na ceny ropy i był to główny czynnik, który zadecydował ujemnie na korektę prognozy - stwierdził na konferencji prasowej dyrektor generalny IATA, Tony Tyler.

Słaba sytuacja gospodarcza Argentyny i Brazylii ma także wpływ na wysokość zysków. Latynoscy przewoźnicy osiągną w tym roku zysk miliarda dolarów, o jedną  trzecią mniejszy od wcześniej prognozowanego.

IATA uprzedziła, że niektórzy jej członkowie mogą przestać latać do Wenezueli z powodu sporu o zamrożenie 3,7 mld dolarów gotówki, należnej zagranicznym liniom lotniczym. Tyler powiedział,  że napisał do prezydenta Nicolasa Maduro po braku postępów w negocjacjach, jakie zaczęły się kilka miesięcy przed obecnymi demonstracjami i zajściami w tym kraju.

- To niedopuszczalne, by Wenezuela nie stosowała się do reguł, z którymi  jest związana traktatowo. Wiem, że pewne linie zastanawiają się, czy tam  przestać latać. Mamy nadzieję, że do tego nie dojdzie, ale każdy przewoźnik podejmuje sam decyzje komercyjne - dodał.

Kontrola podróżnych

Od linii lotniczych nie można żądać odpowiedzialności za kontrole podróżnych używających fałszywych dokumentów, bo przewoźnicy nie mają dostępu do bazy danych o skradzionych dokumentach, z których korzystają wyłącznie władze  - oświadczyła IATA  w związku z zaginionym samolotem MAS.

Interpol podał, że w 2013 r. podróżni wchodzili na pokłady samolotów miliard razy bez  sprawdzania ich paszportów.

Tony Tyler wyjaśnił, że linie lotnicze wydają rocznie duże sumy na informowanie zawczasu rządy ponad 60 krajów o pasażerach udających się na ich terytorium.

- Odpowiedzialnością rządów jest zapewnienie bezpieczeństwa ich granic. Jeśli rządy otrzymują kompleksowe dane od Interpolu o zgubionych i skradzionych paszportach, to dlaczego tego nie używają? - dodał na konferencji w Genewie.

Według szefa IATA, linie lotnicze dokonały tylko własnego sprawdzenia, czy nazwiska na listach pasażerów odpowiadają nazwiskom w paszporcie. I na tym kończy się ich odpowiedzialność. Jeśli istnieje problem z kontrolą na granicach i z nieważnymi paszportami, to jest to kwestia, którą powinny zająć się rządy i ją rozwiązać  - powiedział Tyler.

Zapytany, czy linie sprawdzałyby paszporty, czy są  fałszywe, gdyby miały dostęp do danych Interpolu odpowiedział, że nie paliłyby się do tego. - To nie zadanie linii, a rządów. Do rządów należy kontrola granic.

Droższa ropa będąca skutkiem napięć na Krymie przysporzy liniom lotniczym w  tym roku dodatkowych kosztów w wysokości ok. 3 mld dolarów, które zostaną częściowo złagodzone przychodami z przewozu frachtu, większymi o 2 mld od zakładanych wcześniej.

Transport frachtu ożywił się w większości regionów po długim zastoju od czasu kryzysu w 2008-9 r. Pojawił się wzrost popytu na przewozy towarów takich jak np. półprzewodniki. Szefowie działów cargo pytani o oceny w  styczniu byli optymistycznie nastawieni, spodziewali się poprawy ruchu i stałej rentowności.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?