Norwegian odracza kupno dreamlinerów

Norwegian nie mogąc doczekać się amerykańskiej licencji zawiesił rozmowy z Boeingiem o kupnie 20 B787 Dreamliner do czasu uzyskania pewności, że może realizować dalsze plany rozwoju

Publikacja: 04.05.2014 14:43

Tani norweski przewoźnik rozwijał się dotąd szybko w Europie, a z mniejszych lotnisk w Skandynawii, także ze Sztokholmu i Oslo, zaczął oferować loty międzykontynentalne. Miał większe ambicje uruchomienia tras z większych ośrodków, np. z Londynu, ale do tego potrzebuje zezwolenia od amerykańskiego resortu transportu dla zagranicznych linii lotniczych. Norwegowie wystąpili o nie w lutym, ale dotychczas nie dostali.

W liście z 23 kwietnia do irlandzkiego ministra transportu prezes Björn Kjos stwierdził, że amerykańskie władze „nie dały nam innego wyboru poza wstrzymaniem trwających negocjacji o zakupie 20 samolotów B787 Dreamliner, do zarejestrowania w Irlandii". Dalsza zwłoka albo odrzucenie wniosku przewoźnika może zmusić go do rezygnacji z zamiaru stworzenia w Irlandii międzynarodowej linii lotniczej dalekiego zasięgu — dodał Norweg.

Norwegian mający siedzibę w Oslo wybrał Irlandię na zarejestrowanie swego działu transportu międzykontynentalnego, bo musi mieć siedzibę w kraju UE, aby mógł działać na podstawie porozumień lotniczych Unii ze Stanami. Norwegia nie należy do Unii, jej przewoźnik planował uruchomienie w kwietniu lotów z Londynu i ze Skandynawii za pośrednictwem nowej filii w Irlandii.

Zamiar uruchomienia lotów przez Atlantyk stał się wzorcowym przypadkiem polityki konkurencji na jednym z najbardziej zatłoczonych rynków transportu powietrznego. Plany Norwegów wywołały zaciekłą krytykę amerykańskich i europejskich linii lotniczych, a także związków zawodowych, które twierdzą, że Norwegian chce ominąć unijne przepisy pracownicze, bo rejestruje swe samoloty w Irlandii, a pracowników w  lokalnych biurach zatrudnił w Europie, Azji i USA.

- Wygląda na to, że sprawa nabrała w USA politycznego zabarwienia — stwierdził Kjos i zwrócił się do rządu Irlandii o pomoc w znalezieniu rozwiązania.

Wyższy przedstawiciel Boeinga rozmawiał z urzędnikiem w resorcie transportu odpowiedzialnym za międzynarodowe podania i poprosił o przyspieszenie procedury rozpatrywania sprawy Norwegiana.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?