Reklama

Testy „Route Proving” A350 zakończone

Najnowszy samolot szerokokadłubowy Airbusa zakończył próbne loty w różnych warunkach po świecie, niezbędne do uzyskania certyfikatu żeglowności

Publikacja: 17.08.2014 16:12

Samolot testowy A350-900 XWB o kodowej nazwie MSN 005 wrócił 13 sierpnia do Tuluzy po 20 dniach lotów po świecie, nad biegunem północnym, oceanami i po lądowaniu w 14 w dużych lotniskach międzynarodowych na świecie. Samolot przebył w ciągu ok. 180 godzin 151 300 km. Był pilotowany przez załogi Airbusa, a także pilotów z Kataru w lotach z Doha do Perth, Moskwy i Helsinek. Na dwóch odcinkach za sterami zasiedli piloci z Europejskiego Urzędu Bezpieczeństwa Lotniczego EASA.

Próbne loty w ramach programu „Route Proving" zaczęły się 24 lipca od startu w Tuluzie, samolot wykonał w 2 etapach loty do Frankfurtu, Singapuru i Hongkongu. Trzeci etap dotyczył lotów do Johannesburga, Sydney, następnie Auckland, Santiago de Chile i Sao Paulo. Czwarty, ostatni etap dotyczył lotu do Perth, następnie do Doha, Moskwy i Helsinek.

W ramach programu samolot musiał wykazać gotowość do użytkowania go w światowej skali przez linie lotnicze. To podstawowy wymóg otrzymania certyfikatu żeglowności, którego producent spodziewa się w III kwartale.

Loty z Johannesburga do Sydney i z Auckland do Santiago de Chile potwierdziły, że spełnia on także warunki ETOPS dotyczące dopuszczalnej odległości samolotów dwusilnikowych od lotnisk rezerwowych w razie awarii jednego silnika. Start z lotniska Tampo w RPA położonego na wysokości 1694 metry nad poziomem morza wykazał sprawność samolotu na lotnisku wysokogórskim. Zademonstrowano tam możliwości automatycznego lądowania maszyny.

Na każdym lotnisku samolot przechodził typową obsługę techniczną, poddawano go standardowym operacjom lotniskowym i związanym z księgowością.

Reklama
Reklama

Wiceprezes Airbusa ds. próbnych lotów i procedur testowych, Fernando Alonso był bardzo zadowolony z osiągów maszyny i przebiegu testów. Airbus jest przygotowany do planowego uzyskania certyfikatu żeglowności w najbliższych tygodniach.

Samolot testowy A350-900 XWB o kodowej nazwie MSN 005 wrócił 13 sierpnia do Tuluzy po 20 dniach lotów po świecie, nad biegunem północnym, oceanami i po lądowaniu w 14 w dużych lotniskach międzynarodowych na świecie. Samolot przebył w ciągu ok. 180 godzin 151 300 km. Był pilotowany przez załogi Airbusa, a także pilotów z Kataru w lotach z Doha do Perth, Moskwy i Helsinek. Na dwóch odcinkach za sterami zasiedli piloci z Europejskiego Urzędu Bezpieczeństwa Lotniczego EASA.

Reklama
Biznes
Rosyjskie wakacje na okupowanych terenach Ukrainy. Kurorty, meduzy i propaganda
Biznes
Tesla z zyskiem mniejszym o 23 procent. Musk ostrzega przed „trudnym” okresem
Biznes
Ciepłownie odegrają ważną rolę w transformacji
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama