Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie inwestycje i kontrakty są kluczowe w projekcie nowego portu lotniczego w Polsce?
- Jakie zmiany zaszły w planach dotyczących mniejszościowych udziałów w projekcie CPK?
- Jakie są główne źródła finansowania dla projektu Port Polska?
- Jakie firmy były początkowo rozważane jako strategiczni partnerzy i jakie były ich propozycje?
- Jakie są planowane etapy realizacji i koszty budowy nowego portu lotniczego oraz systemu Kolei Dużych Prędkości?
- Jak zmiany w rządzie wpłynęły na strukturę inwestycji w projekt Port Polska?
Jak poinformowali w piątkowe południe na wspólnej konferencji premier Donald Tusk i minister infrastruktury Dariusz Klimczak, w tym roku zostały podpisane umowy związane z tym projektem warte 40 mld złotych. – Tylko w grudniu podpisaliśmy 19 umów dotyczących samego lotniska i projektów kolejowych. Najważniejsza z nich to umowa inwestycyjna z PPL – poinformowano.
Niespełna rok temu został podpisany list intencyjny w tej sprawie
22 grudnia 2024 r. spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała właśnie Polskie Porty Lotnicze (PPL) na mniejszościowego inwestora w spółce celowej CPK.Lotnisko, która odpowiadać będzie za wybudowanie lotniska centralnego. PPL ma objąć do 49 proc. udziałów w tej spółce.
Czytaj więcej
Wiceminister rolnictwa z PiS miał ingerować w działania urzędników w związku z działką CPK. Są dw...
Prezes Polskich Portów Lotniczych, Łukasz Chaberski ujawnił potem, że głównym źródłem finansowania wkładu PPL w projekt będą środki własne. – Zakładamy, że 4,6 mld zł pokryjemy z zysków operacyjnych wypracowywanych sukcesywnie do 2032 r. – mówił mediom prezes PPL. Zyski mają zostać również wypracowane dzięki modernizacji warszawskiego lotniska, a to umożliwi zwiększenie liczby odprawionych pasażerów.