Reklama
Rozwiń
Reklama

Najbardziej pożądane auto ZSRR wróci na ulice Moskwy

Mer 11-milionowej Moskwy ogłosił wznowienie produkcji samochodów pod marką Moskwicz. W komunistycznych Sowietach było to auto najbardziej pożądane przez prostego obywatela.

Publikacja: 17.05.2022 12:13

Najbardziej pożądane auto ZSRR wróci na ulice Moskwy

Foto: Adobe Stock

Siergiej Sobianin powiedział, że znajdująca się w stolicy fabryka Renault Rosja stanie się częścią majątku rosyjskiej stolicy. Będzie produkować samochody pod marką Moskwicz.

„Postanowiłem przywrócić fabrykę miastu i wznowić produkcję samochodów osobowych pod historyczną marką Moskwicz” – napisał na swoim blogu Siergiej Sobianin.

Kluczowym partnerem technologicznym zakładu będzie Kamaz. „Wspólnie z Kamazem i ministerstwem przemysłu i handlu Rosji pracujemy nad zlokalizowaniem produkcji maksymalnej liczby komponentów samochodowych w Rosji” – dodał.

W moskiewskiej fabryce samochodów „Moskwicz” planowana jest najpierw produkcja samochodów z silnikiem spalinowym „a w przyszłości – pojazdów elektrycznych”. „Postaramy się, aby większość zespołu pracowała bezpośrednio w zakładzie i z jego podwykonawcami” – dodał Sobianin.

Wcześniej Kreml zapowiedział przeniesienie rosyjskich aktywów koncernu Renault na własność państwa. Produkcja Renault Rosja będzie pod bezpośrednią kontrolą władz Moskwy.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Rosja: Stacje Shell bez paliwa. Odkupił je Łukoil, ale bez prawa do marki

Moskwicz to sowiecka i rosyjska marka, która istniała od 1930 do 2010 roku. W 2010 roku zakłady OAO Moskwicz zostały oficjalnie zlikwidowane w związku z upadłością. Od 1998 roku firma znajduje się pod kontrolą Renault Rosja i produkuje samochody francuskiej marki.

Kommersant przypomina, że „Moskwicz” – legendarny samochód z czasów sowieckich, był obok Żiguli (na licencji Fiata, odpowiednik polskiego Fiata 125 p) najbardziej pożądanym samochodem dla większości mieszkańców ZSRR.

Mało kto pamięta, że o mały włos a Moskwicz ścigałby się w F1. W 1965 roku w sowieckich zakładach skonstruowano ośmiocylindrowy silnik o pojemności 1500 cm³ i mocy 200 KM, który osiągał obroty rzędu 10 500 obr/min. Zamontowano go w modelu moskwicza G5 stworzonym, by sowieckie auto mogło wystartować w wyścigu F1. Zastosowano w nim po raz pierwszy hamulce tarczowe na wszystkich kołach, a nadwozie wykonano z włókna szklanego.

Do debiutu w Formule 1 nie doszło, bowiem Kreml nie docenił znaczenia tej konstrukcji i zabrakło dofinansowana, co spowodowało zatrzymanie prac.

Biznes
Amerykanie już nie kupią najnowszych chińskich dronów. „Niedopuszczalne ryzyko”
Biznes
Droższa Wigilia, chińskie cła i przeludnione mieszkania w Polsce
Biznes
Spotykamy naukę z biznesem
Biznes
Europa, czyli spokojna przystań
Biznes
Co zadecyduje o losach świata w 2026 roku
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama