Reklama

Najbardziej pożądane auto ZSRR wróci na ulice Moskwy

Mer 11-milionowej Moskwy ogłosił wznowienie produkcji samochodów pod marką Moskwicz. W komunistycznych Sowietach było to auto najbardziej pożądane przez prostego obywatela.

Publikacja: 17.05.2022 12:13

Najbardziej pożądane auto ZSRR wróci na ulice Moskwy

Foto: Adobe Stock

Siergiej Sobianin powiedział, że znajdująca się w stolicy fabryka Renault Rosja stanie się częścią majątku rosyjskiej stolicy. Będzie produkować samochody pod marką Moskwicz.

„Postanowiłem przywrócić fabrykę miastu i wznowić produkcję samochodów osobowych pod historyczną marką Moskwicz” – napisał na swoim blogu Siergiej Sobianin.

Kluczowym partnerem technologicznym zakładu będzie Kamaz. „Wspólnie z Kamazem i ministerstwem przemysłu i handlu Rosji pracujemy nad zlokalizowaniem produkcji maksymalnej liczby komponentów samochodowych w Rosji” – dodał.

W moskiewskiej fabryce samochodów „Moskwicz” planowana jest najpierw produkcja samochodów z silnikiem spalinowym „a w przyszłości – pojazdów elektrycznych”. „Postaramy się, aby większość zespołu pracowała bezpośrednio w zakładzie i z jego podwykonawcami” – dodał Sobianin.

Wcześniej Kreml zapowiedział przeniesienie rosyjskich aktywów koncernu Renault na własność państwa. Produkcja Renault Rosja będzie pod bezpośrednią kontrolą władz Moskwy.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Rosja: Stacje Shell bez paliwa. Odkupił je Łukoil, ale bez prawa do marki

Moskwicz to sowiecka i rosyjska marka, która istniała od 1930 do 2010 roku. W 2010 roku zakłady OAO Moskwicz zostały oficjalnie zlikwidowane w związku z upadłością. Od 1998 roku firma znajduje się pod kontrolą Renault Rosja i produkuje samochody francuskiej marki.

Kommersant przypomina, że „Moskwicz” – legendarny samochód z czasów sowieckich, był obok Żiguli (na licencji Fiata, odpowiednik polskiego Fiata 125 p) najbardziej pożądanym samochodem dla większości mieszkańców ZSRR.

Mało kto pamięta, że o mały włos a Moskwicz ścigałby się w F1. W 1965 roku w sowieckich zakładach skonstruowano ośmiocylindrowy silnik o pojemności 1500 cm³ i mocy 200 KM, który osiągał obroty rzędu 10 500 obr/min. Zamontowano go w modelu moskwicza G5 stworzonym, by sowieckie auto mogło wystartować w wyścigu F1. Zastosowano w nim po raz pierwszy hamulce tarczowe na wszystkich kołach, a nadwozie wykonano z włókna szklanego.

Do debiutu w Formule 1 nie doszło, bowiem Kreml nie docenił znaczenia tej konstrukcji i zabrakło dofinansowana, co spowodowało zatrzymanie prac.

Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Biznes
UE przedłuży życie samochodów spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama