Dlaczego zimą paliwa, a szczególnie olej napędowy, muszą być inne? Wynika to z ich składu i właściwości. Otóż olej napędowy w niskich temperaturach w naturalny sposób zaczyna mętnieć. W bardzo mroźne dni proces ten może zwiększyć zużycie paliwa lub nawet uniemożliwić rozruch silnika. Dlatego olej napędowy produkowany w gdańskiej rafinerii i sprzedawany na stacjach paliw LOTOS zawiera dodatki, które ułatwiają bezproblemową jazdę.
– Gdy temperatura zaczyna spadać, w oleju napędowym wytrącają się różne frakcje. Jako pierwsze „oddzielą się" kryształki parafiny, które zaczną zatykać filtr paliwa – wyjaśnia dr Tomasz Rożek, dziennikarz naukowy i fizyk. – Parafina kojarzy się z woskiem i świecami. I słusznie. Jest ona jednym z rodzajów wosków. Gdy temperatura spada, z płynnej staje się plastyczna, a potem staje się ciałem stałym. Działa wtedy jak klej i bardzo trudno ją usunąć. Gdy zaklei filtr paliwa, do silnika nie dopływa paliwo albo dopływa go mniej niż powinno – dodaje ekspert.
Aby uniknąć tego typu niespodzianek – które mogą albo „tylko" sprawić, że wzrośnie spalanie, a silnik będzie pracował gorzej, albo będą wręcz oznaczać kosztowną naprawę silnika – warto pamiętać o kilku prostych radach. Otóż zimą przy wyborze oleju napędowego warto zwrócić uwagę na tzw. temperaturę mętnienia oraz temperaturę zablokowania zimnego filtra (CFPP). W Polsce w okresie zimowym CFPP najniżej sięga do -20 st. C. Jednak najbardziej wymagający kierowcy znajdą na stacjach LOTOS także arktyczny Dynamic Diesel. To innowacyjne paliwo, które gwarantuje CFPP nawet do -32 st. C i temperaturę mętnienia do -22 st. C. Dlatego korzystając z paliwa LOTOS Dynamic, podczas srogich mrozów zmniejsza się ryzyko blokady filtra paliwa przez kryształy parafin.
Atuty paliw premium
Szczególne właściwości oleju napędowego LOTOS Dynamic wynikają choćby z użycia specjalistycznych dodatków uszlachetniających. Utrudniają one m.in. naturalny proces mętnienia paliwa w niskich temperaturach. Paliwa Dynamic mają też np. pakiet detergentów myjących silnik czy antykorozyjnych. Dzięki tym rozwiązaniom olej napędowy LOTOS Dynamic zapewnia skuteczną ochronę wrażliwych silników wysokoprężnych przed skutkami niskich temperatur.
Warto dodać, że są także benzyny letnie i zimowe. Ale w ich przypadku różnica nie jest już tak krytyczna dla silnika, jak w przypadku Diesla.
W zimie kierowcy powinni też pamiętać o kilku zasadach tankowania. Otóż warto tankować do pełna, gdyż ogranicza to skraplanie się wody na ściankach baku, zapobiegając jego korozji. Kierowcy aut z silnikami Diesla przed pierwszymi mrozami powinni zadbać o pełen bak paliwa o parametrach zimowych. Kiedy bowiem temperatura spada poniżej 0 st. C, nawet domieszka paliwa letniego (które było tankowane przed 1 października) może zaszkodzić układowi paliwowemu. W miarę możliwości warto trzymać samochód w garażu lub choćby miejscu osłoniętym od wiatru, co zmniejszy ryzyko wychłodzenia paliwa.