Święta dla branży handlowej to od lat najlepszy okres w roku, jednak tegoroczne są wyjątkowe.
W ostatnim miesiącu roku obroty są wyższe o 25–30 proc. niż te w 2006 roku. A to dlatego, że Polacy chętnie wydają pieniądze.
Jak wynika z badań Gfk Polonia przeprowadzonych na zlecenie "Rz", połowa z nas chce na święta wydać od 100 do 500 zł. 52 proc. uznało, że wyda na ten cel tyle samo co przed rokiem, jednak już 21 proc. deklaruje, że wyda więcej. Także co drugi z nas twierdzi, że nie zwiększy budżetu na prezenty, ale zrobi to już 27 proc.
Jak podaje TNS OBOP, tylko na prezenty gwiazdkowe wydamy 7,5 mld zł – o miliard więcej niż przed rokiem. Oznacza to, że statystyczny Polak wyda na ten cel 277 zł. Kolejne 13,5 mld zł przeznaczymy na organizację samych świąt – średnio po 459 zł na osobę.
Rosnące wydatki mają kilka przyczyn – z jednej strony to efekt wyższych zarobków i coraz lepszej sytuacji na rynku pracy, co oznacza, że na konsumpcję mamy coraz więcej pieniędzy. Wpływa też na to wzrost cen, zwłaszcza żywności. Jednocześnie chcemy kupować produkty droższe, ekskluzywne. Owoce morza czy egzotyczne słodycze pojawiały się w ubiegłym roku także w hipermarketach kojarzonych z niskimi cenami. Teraz w większości z nich produkty delikatesowe zajmują całe półki – wprowadził je niedawno do oferty także dyskontowy Lidl.