Więcej prywatnych dróg

Rząd rozważa budowę dróg ekspresowych za prywatne pieniądze. Trwają analizy, jakie odcinki mogą powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego – dowiedziała się „Rz”

Publikacja: 12.11.2008 06:00

Więcej prywatnych dróg

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

– Chciałbym, by tak się stało – mówi Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury, o możliwości budowy tras ekspresowych przez firmy prywatne. – Ten system można zastosować nie tylko przy autostradach. Myślę, że istotny jest także fakt, iż gorącym zwolennikiem PPP jest szef resortu finansów. Opłaty za dostępność trasy wypłacane koncesjonariuszom nie obciążają bowiem bieżącego deficytu – dodaje.

Na razie nie zapadła decyzja, jakie odcinki mogłyby powstać w tym systemie. – Na pewno te, na których będzie największy ruch – mówi Jerzy Widzyk, minister transportu w rządzie Jerzego Buzka. – Może to być np. trasa S8 z Wrocławia przez Łódź do Warszawy, S5 między Poznaniem a Wrocławiem czy ”dziesiątka” między Toruniem a Warszawą. A także wszystkie trasy, które łączą się z autostradą A1 – dodaje Jerzy Widzyk. Eksperci do tej listy dołączają jeszcze ekspresową trójkę między Nową Solą a Legnicą.

Inwestycje miałyby być realizowane w systemie opłaty za dostępność, która jest obecnie preferowana przy projektach autostradowych. W praktyce oznacza to, że państwo płaci koncesjonariuszowi ustaloną kwotę za korzystanie z trasy przez samochody niezależnie od tego, ile pojazdów będzie z niej korzystać, a wszystkie pieniądze z opłat od kierowców będą wpływać do kasy państwa. Po drogach ekspresowych samochody osobowe jeżdżą obecnie za darmo. Płacą jedynie kierowcy samochodów ciężarowych, wykupując winiety.

– I tak, zgodnie z naszymi aktualnymi planami, ma pozostać – uspokaja minister Grabarczyk. Jak dodaje, parlament zakończył prace nad tzw. ustawą winietową, która przewiduje, że w połowie 2011 roku w Polsce będzie już działał elektroniczny system poboru opłat za przejazd ciężarówką. Będzie dużo skuteczniejszy w ściąganiu należności od kierowców korzystających zarówno z autostrad, jak i dróg ekspresowych. Użytkownik drogi prowadzący działalność gospodarczą zacznie płacić wyłącznie za faktycznie przejechaną trasę.

Nowy pomysł na budowę dróg ekspresowych budzi sprzeczne emocje.

– Najpierw trzeba zrobić porządek z projektami autostradowymi – mówi Jerzy Polaczek, były minister infrastruktury. – Przestrzegałbym przed kombinowaniem z drogami ekspresowymi, bo rząd ma pieniądze na ich budowę i musi je wykorzystać – dodaje. Jego zdaniem warto by się natomiast zastanowić, czy nie powierzyć partnerom prywatnym budowy kolejnych odcinków autostrad, m.in. A2 na wschód od Warszawy czy autostrady A4 do granicy z Ukrainą.

Pomysł popiera Jerzy Widzyk.

– Za mojej kadencji rozpoczęliśmy prace nad tym, by nawet część dróg krajowych, czyli o niższej kategorii niż drogi ekspresowe, oddać na 10 – 15 lat w zarządzanie firmom prywatnym.

Inwestycja miała być współfinansowana przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, niestety – jak wyjaśnia minister Widzyk – jego następca nie kontynuował prac nad tą inicjatywą. – To dobra droga rozwoju naszej infrastruktury drogowej, państwo nie musi od razu wykładać całej kwoty na budowę tras, tylko rozlicza się z inwestorem przez kilka lat. Trzeba jednak pamiętać, że obecnie czas jest trudny dla firm, które chcą pozyskać wysokie kredyty – podsumowuje.

– Chciałbym, by tak się stało – mówi Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury, o możliwości budowy tras ekspresowych przez firmy prywatne. – Ten system można zastosować nie tylko przy autostradach. Myślę, że istotny jest także fakt, iż gorącym zwolennikiem PPP jest szef resortu finansów. Opłaty za dostępność trasy wypłacane koncesjonariuszom nie obciążają bowiem bieżącego deficytu – dodaje.

Na razie nie zapadła decyzja, jakie odcinki mogłyby powstać w tym systemie. – Na pewno te, na których będzie największy ruch – mówi Jerzy Widzyk, minister transportu w rządzie Jerzego Buzka. – Może to być np. trasa S8 z Wrocławia przez Łódź do Warszawy, S5 między Poznaniem a Wrocławiem czy ”dziesiątka” między Toruniem a Warszawą. A także wszystkie trasy, które łączą się z autostradą A1 – dodaje Jerzy Widzyk. Eksperci do tej listy dołączają jeszcze ekspresową trójkę między Nową Solą a Legnicą.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca