Coca-Cola Hellenic Bottling Company (CCHBC) od września rozpocznie sprzedaż na terenie Rosji wódki Finlandia i whisky Jack Daniel's produkowanych przez amerykański koncern Brown-Formen.
Dzięki temu, jak dowodzi gazeta RBK-Daily, Coca-Cola zdobędzie jedną czwartą rosyjskiego rynku drogich wódek (powyżej 350 rubli - 13,1 dol, za pół litra) oraz 5 proc. rynku whisky.
Amerykanie od marca starali się o zgodę na handel procentami w Rosalkogolregulirowanie (państwowy organ regulujący rynek alkoholu). Za pierwszym razem dostali odmowę, bo urzędnicy dopatrzyli się rozbieżności między danymi z wniosku a faktycznymi.
Finlandia to najpopularniejsza wódka zagraniczna w Rosji. Od 2005 r licencję na jej sprzedaż miała firma Bacardi-Martini, ale strony nie dogadały się co do jej przedłużenia. Nieoficjalnie mówi się, że Coca-Cola złożyła producentowi przebijającą ofertę, bo spada jej sprzedaż napojów bezalkoholowych w Rosji.
W lipcu Bacardi wprowadził na rynek rosyjski swoją wódkę Eristoff. To czwarta najpopularniejsza marka Europy wg. Euromonitora mająca 4,8 proc. rynku. Wyprzedza ją tylko Smirnoff (prod. Diageo) 20,5 proc., Absolut (Pernod Ricard) - 7,8 proc. i Glen's (Loch Lomond Distillery) - 7,4 proc.).