Reklama
Rozwiń
Reklama

10 mld dol. na inwestycje kolejowe w Rosji

Kolej w Rosji wyda w tym roku na inwestycje ponad 10 miliardów dolarów

Publikacja: 20.09.2010 04:22

Rosyjskie Drogi Żelazne (RŻD) to odpowiednik polskich PKP. Największy pracodawca Rosji (ok. 1,1 mln pracowników) dostarcza ok. 2,5 proc. PKB kraju i z roku na rok zwiększa poziom inwestowania.

Jak dowiedziała się agencja Nowosti tegoroczny program z 270,5 mld rubli zostanie pod koniec września zwiększony do rekordowych 300 mld rubli (ok. 10 mld dol.). Program inwestycyjny na lata 2009 – 2011 wynosi ok. 900 mld rubli, czyli 30 mld dol.

Inwestowanie jest adekwatne do wielkości firmy i poziomu zaległości. Państwowe RŻD to jedna z najstarszych (171 lat) i najdłuższych (85,2 tys. km) kolei na świecie. Połowa linii jest zelektryfikowana (przede wszystkim podmiejskie, których długość np. pod Moskwą sięga 200 km).

Rosyjska kolej ma imponujący tabor – 20 tys. lokomotyw, 625 tys. wagonów towarowych i 40 tys. osobowych. Jednak większość taboru jest przestarzała, standard usług niski, a wiele linii, szczególnie syberyjskich – bardzo starych i deficytowych. RŻD ma 43 proc. udziału w rosyjskim rynku przewozów towarowych i 41 proc. w pasażerskich.

[wyimek]355 mln dol. wyniósł zysk RŻD w ub.r. Spora w tym zasługa pomocy państwa[/wyimek]

Reklama
Reklama

Na wzrost inwestowania pozwala dodatni wynik z 2009 r. RŻD. Pomimo spadku przewozów zanotowały zysk 11 mld rubli (ok. 355 mln dol.) dzięki pomocy Skarbu Państwa, która sięgnęła 106 mld rubli.

Unowocześnienie rosyjskich kolei przyśpieszyło, kiedy pięć lata temu prezesem został Władimir Jakunin, bliski współpracownik obecnego premiera Władimira Putina, były wiceminister transportu.

Dwa lata temu Jakunin uruchomił pierwszy szybki pociąg w Rosji – Sapsan (jedzie z prędkością do 250 km/h). Producentem i konstruktorem Sapsana jest niemiecki Siemens.

Za osiem składów (dwie pierwsze klasy, siedem ekonomicznych i wagon restauracyjny) RDŻ zapłaciły Niemcom 276 mln euro. Dodatkowe 354 mln euro Siemens dostanie za obsługę techniczną składów w ciągu 30 lat.

Kolejna wielka inwestycja to modernizacja 4300 km Bajkalsko-Amurskiej Magistrali. Koszt – ok. 17 mld dol. W 2013 roku ruszy budowa drugiej w pełni zelektryfikowanej nitki. Wcześniej – w roku 2012 – ruszy modernizacja magistrali transsyberyjskiej.

– W 2015 r. dzięki zwiększeniu prędkości pociągów do ponad 150 km/h i modernizacji trasy będziemy w tydzień jeździć z Chabarowska do graniczącego z Polską Brześcia – zapowiedział Jakunin.

Reklama
Reklama

Czas przewozu towarów rosyjskimi kolejami z Chin do Europy Zachodniej ma wynieść około miesiąca.

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki[mail=i.trusewicz@rp.pl]i.trusewicz@rp.pl[/mail][/i]

Biznes
Amerykanie już nie kupią najnowszych chińskich dronów. „Niedopuszczalne ryzyko”
Biznes
Droższa Wigilia, chińskie cła i przeludnione mieszkania w Polsce
Biznes
Spotykamy naukę z biznesem
Biznes
Europa, czyli spokojna przystań
Biznes
Co zadecyduje o losach świata w 2026 roku
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama