Rosyjskie Drogi Żelazne (RŻD) to odpowiednik polskich PKP. Największy pracodawca Rosji (ok. 1,1 mln pracowników) dostarcza ok. 2,5 proc. PKB kraju i z roku na rok zwiększa poziom inwestowania.
Jak dowiedziała się agencja Nowosti tegoroczny program z 270,5 mld rubli zostanie pod koniec września zwiększony do rekordowych 300 mld rubli (ok. 10 mld dol.). Program inwestycyjny na lata 2009 – 2011 wynosi ok. 900 mld rubli, czyli 30 mld dol.
Inwestowanie jest adekwatne do wielkości firmy i poziomu zaległości. Państwowe RŻD to jedna z najstarszych (171 lat) i najdłuższych (85,2 tys. km) kolei na świecie. Połowa linii jest zelektryfikowana (przede wszystkim podmiejskie, których długość np. pod Moskwą sięga 200 km).
Rosyjska kolej ma imponujący tabor – 20 tys. lokomotyw, 625 tys. wagonów towarowych i 40 tys. osobowych. Jednak większość taboru jest przestarzała, standard usług niski, a wiele linii, szczególnie syberyjskich – bardzo starych i deficytowych. RŻD ma 43 proc. udziału w rosyjskim rynku przewozów towarowych i 41 proc. w pasażerskich.
[wyimek]355 mln dol. wyniósł zysk RŻD w ub.r. Spora w tym zasługa pomocy państwa[/wyimek]