Wyzwania dla nowego ministra od transportu

Ministrem transportu, budownictwa i gospodarki morskiej zostanie Sławomir Nowak. W swojej karierze zajmował się reklamą, mediami i Obrona Narodową

Publikacja: 17.11.2011 16:08

Wyzwania dla nowego ministra od transportu

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz

Zgodnie ze słowami premiera Donalda Tuska  priorytetem nowego ministra odpowiedzialnego za transport ma być transport ma być kolej. I to będzie tez największe wyzwanie nowego szefa  resortu.

Budowa dróg, po latach zaniedbań i walki z oporna materią ruszyła pełnym pędem.   Inwestycje współfinansowane z dotacji unijnych  są rozpoczęte i, mimo nieuniknionych opóźnień zostaną zrealizowane. Drogowcy mają największy procent wykorzystania dostępnego im wsparcia unijnego.  Nadchodzące lata to w przypadku budowy nowych dróg – czas przecinania wstęg na otwarciu kolejnych autostrad. Pierwsza już 30 listopada, kiedy Autostrad Wielkopolska odda kierowcom do ruchu kolejne 106 km autostrady A2 do zachodniej granicy Polski.

W przypadku dróg wyzwaniem będzie zdobycie finansowania na  bieżące utrzymanie tras. To w  czasach zbliżającego się spowolnienia gospodarczego  nie będzie łatwe. Historia pokazała, że każdy kolejny minister odpowiedzialny za transport, na ten sam problem ze znalezieniem porozumienia z każdym kolejnym ministrem finansów, od którego nie jest łatwo uzyskać środki na finansowanie inwestycji drogowych czy kolejowych.

Największe i najtrudniejsze zadania jakie staną przed nowym ministrem dotyczą transportu kolejowego.  Polska kolej wymaga gruntownej modernizacji. Wsparcia  merytorycznego i finansowego potrzebuje spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, odpowiedzialna za budowę i modernizacje torów,  restrukturyzująca się i zmierzająca w stronę prywatyzacji PKP Intercity. Ta ostatnia, jeszcze państwowa – by  utrzymać klientów musi odmłodzić swój tabor.

Wciąż nie rozwiązany jest problem  związany z przyszłością  rynku regionalnych przewozów kolejowych. Marszałkowie odwracają się od Przewozów Regionalnych, powołując swoje spółki. Coraz głośniej mówi się o scenariuszu podziału spółki na mniejsze  jednostki.

Inwestycje  w nowe tory są znacznie opóźnione, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, odpowiedzialna za budowę i utrzymanie linii kolejowych  ma problemy z wykorzystaniem przyznanych unijnych dotacji. Potrzebne jest usprawnienie procedur związanych z przygotowaniem inwestycji, i przyspieszenie realizacji współfinansowanych przez Brukselę inwestycji tak by polska nie straciła więcej pieniędzy na kolej. Wciąż pod znakiem zapytania stoi  los 1,2 mld euro, których PKP PLK na swoje inwestycje nie wykorzysta a rząd zabiega o przesunięcie środków na inwestycje drogowe.

Najmniejszego zmartwienia przysparza branża morska i lotnicza,  nad która minister również  sprawuje nadzór.  Najważniejszą nowelizacje prawa lotniczego mamy za sobą, porty morskie jako samorządowe spółki są świetnie radzącymi sobie niezależnymi bytami.

Sławomir Nowak, jak sam przyznaje na swoje stronie internetowej interesuje się bezpieczeństwem narodowym. Zanim wrócił w 2004 roku do polityki  ( w której aktywnie uczestniczył na studiach szefując m.in. Młodym Demokratom, młodzieżówce Unii Wolności, która przeniósł w 2001 roku do Platformy Obywatelskiej) prowadził własną firmę reklamową.

Zgodnie ze słowami premiera Donalda Tuska  priorytetem nowego ministra odpowiedzialnego za transport ma być transport ma być kolej. I to będzie tez największe wyzwanie nowego szefa  resortu.

Budowa dróg, po latach zaniedbań i walki z oporna materią ruszyła pełnym pędem.   Inwestycje współfinansowane z dotacji unijnych  są rozpoczęte i, mimo nieuniknionych opóźnień zostaną zrealizowane. Drogowcy mają największy procent wykorzystania dostępnego im wsparcia unijnego.  Nadchodzące lata to w przypadku budowy nowych dróg – czas przecinania wstęg na otwarciu kolejnych autostrad. Pierwsza już 30 listopada, kiedy Autostrad Wielkopolska odda kierowcom do ruchu kolejne 106 km autostrady A2 do zachodniej granicy Polski.

Biznes
Wspierają nas technologie, w tym AI
Biznes
Trzeba zadbać o kapitał intelektualny. Bez niego naukę i biznes czeka kryzys
Biznes
Polska walczy o pieniądze z Unii Europejskiej dla zbrojeniówki
Biznes
Nowe biliony dolarów w majątku miliarderów
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Biznes
Literaci chcą swojego PISF-u. Zerowy VAT na książki? „Rynek pozostałby mętny”
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska