Firmy, które chcą i potrafią tworzyć dynamiczne, rodzime znaki towarowe, warto wspierać i promować. Ich promocja jest zaś głównym celem nowego konkursu „Rz" Młoda Marka Sukcesu.

To nowa inicjatywa „Rzeczpospolitej" towarzysząca tegorocznej edycji rankingu Najcenniejszych Polskich Marek. Jej celem jest promocja firm, które w ciągu ostatnich siedmiu lat potrafiły zbudować i rozwinąć dynamiczne podziwiane rodzime marki konsumenckie. Stawka była wysoka – bo główną nagrodą jest warta kilkaset tysięcy złotych kampania reklamowa ufundowana przez bank PKO BP.

Mogli o nią zawalczyć właściciele marek konsumenckich utworzonych specjalnie na polski rynek, które zadebiutowały po 1 stycznia 2004 roku. O wyborze zwycięzcy konkursu zadecydowała w głosowaniu Rada Polskich Marek. Tworzą ją szefowie firm – właścicieli najcenniejszych krajowych marek o uznanej już tradycji: Zbigniew Jagiełło, prezes banku PKO BP, Jacek Krawiec, prezes PKN Orlen, Andrzej Klesyk, szef PZU, Tomasz Suchański, dyrektor generalny sieci Biedronka, Jolanta Wiśniewska, wiceprezes Polskiego Radia, oraz Jerzy Mazgaj, przewodniczący rady nadzorczej Vistula Group, do której należą m.in. marki Wólczanka i W.Kruk.

Rada Polskich Marek wybrała Młodą Markę Sukcesu spośród 15 zgłoszonych do konkursu kandydatów, którzy – zgodnie z regulaminem – podali swe dane finansowe, w tym wysokość przychodów i zysku netto w ostatnich dwóch latach. Zwycięzca pierwszej edycji naszego konkursu, rodzinna marka Abramczyk, zadebiutowała na rynku w 2005 roku.

Początki nie były łatwe, tym bardziej że pakowane ryby i owoce morza to nadal tylko 20 proc. rynku rybnych mrożonek. Marce udało się jednak zaistnieć na rynku i w świadomości klientów. Jak wynika z przeprowadzonych na zlecenie „Rz" badań konsumenckich SMG/KRC, 5 proc. Polaków kupiło firmowane przez nią produkty i aż 35 proc. z nich poleciłoby ją innym. Nic dziwnego, bo w badaniu wysoko oceniono jej jakość w porównaniu z innymi markami.