Z ankiety przeprowadzonej wśród użytkowników porównywarki cenowej Ceneo wynika, że o nowej dyrektywnie unijnej słyszało jedynie 28 proc. badanych, a jedynie 4 proc. wie, co faktycznie się zmieni. Prawo przyjęte jeszcze w 2011 r. ma zacząć obowiązywać w 2014 r. i wprowadzi sporo zmian korzystnych dla konsumentów. Z koeli dla sklepów oznacza to przygotowania do nowych warunków, czasami wiążących się ze sporymi kosztami.

Obecnie konsument ma prawo w ciągu 10 dni na zwrot towaru kupionego w Internecie. Nowa dyrektywa spowoduje wydłużenie terminu do 14 dni i będzie on taki sam we wszystkich krajach UE. Handlowcy będą musieli zwrócić konsumentowi pieniądze za towar w ciągu czternastu dni od momentu wycofania się. Zwrot obejmuje także koszty dostawy.

Zakazane będą niestety dzisiaj stosowane dopłaty za opłacanie zakupów kartami kredytowymi. To klient ponosi też opłatę za korzystanie z telefonicznych infolinii. Po zmianie sprzedawcy nie będą mogli obciążać konsumentów za zapłatę kartą kredytową (lub innymi środkami płatności) kwotą większą niż ta, która faktycznie obciąża sklep za oferowanie takiej możliwości zapłaty. Również sprzedawcy, którzy korzystają z linii telefonicznych, umożliwiając konsumentom kontakt w związku z umową, nie będą mogli obciążać konsumentów wyższymi kosztami niż koszty podstawowej taryfy za rozmowy telefoniczne.

Sprzedawcy będą musieli również ujawniać całkowity koszt towaru lub usługi, jak również wszelkie dodatkowe opłaty. Jeżeli klienci dokonujący zakupów w Internecie nie zostaną odpowiednio poinformowani o opłatach lub kosztach dodatkowych przed złożeniem zamówienia, nie będą musieli ich ponosić. Z ankiety Ceneo wynika, że 85 proc. kupujących uznało za ważne lub bardzo ważne wyeliminowanie ukrytych kosztów i opłat, a 77 proc. wyeliminowanie dodatkowych opłat za korzystanie z karty kredytowej.

Natomiast jeśli chodzi o ogólny poziom wiedzy na temat zakupów w Internecie, to 48 proc. respondentów odpowiedziało, że ma braki w wiedzy na temat podstawowych praw i obowiązków konsumentów w sieci. Jednocześnie ponad połowa ankietowanych deklaruje, że zakupy w Internecie robi przynajmniej raz w miesiącu. Trzy czwarte badanych uważa zakupy internetowe za bezpieczne. Piotr Mazurkiewicz