Reklama

Luksus na eksport

Prestiżowa organizacja przyjęła pierwszą polską firmę. Czy inne też mają szanse na ekskluzywnym rynku?

Publikacja: 17.10.2012 02:58

Irena Eris

Irena Eris

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Jedna z najcenniejszych polskich marek kosmetycznych, Dr Irena Eris, weszła do Comité Colbert, który zrzesza ekskluzywne brandy w świecie. Polskie firmy mają szanse na tym rynku, choć potrzeba na to wielu lat – uważają przedstawiciele stowarzyszenia, do którego należy 75 luksusowych marek.

Za co doceniono polską firmę? Za „międzynarodowe ambicje, wysoką jakość produktów, innowacyjność i etykę działania" – podkreśla Elisabeth Ponsolle des Portes, prezes Comité Colbert. Organizacja liczy na Polaków przy tworzeniu frontu reprezentującego interesy europejskiego luksusu w Komisji Europejskiej. Na razie zaproszono sześć marek spoza Francji.

Dr Irena Eris jako jedna z pierwszych polskich firm kosmetycznych postawiła na budowę luksusowej marki. Rodzinna spółka ma na koncie sześć zgłoszeń patentowych, wykorzystuje też nowatorskie metody. Docenili to polscy konsumenci, którzy bogacąc się, chętniej zaczęli sięgać po droższe, ekskluzywne produkty – także krajowe. Coraz częściej doceniają je również zagraniczni konsumenci, choć nie zawsze wiedzą, że stoją za nimi firmy znad Wisły.

440 mld jest wart w euro sektor luksusu w Europie

Henryk Orfinger, prezes spółki Dr Irena Eris, przyznaje, że polskie pochodzenie nie pomaga w ekspansji. Ostrożnie też ocenia szanse na światowym rynku luksusu. – Dowiedliśmy, że potrafimy zaistnieć wśród europejskiej elity. Teraz czeka nas ciężka praca, by przełożyć to na obecność na rozwiniętych rynkach – podkreśla.

Reklama
Reklama

Jednak wśród polskich firm w ostatnich latach zaczęło przybywać chętnych do takiej próby. Kusi do niej także coraz większy popyt na luksus w kraju. Na europejskim rynku ekskluzywnej mody męskiej konkuruje  pochodząca z Wrocławia marka Twins. Międzynarodowe aspiracje ma jedna z najmłodszych marek ekskluzywnej mody La Mania, która otworzyła latem firmowe stoisko w domu towarowym Harrods w Londynie i pojawiła się w Mediolanie.

Na  światowym rynku alkoholi sukcesy odnosi produkowana w Żyrardowie wódka Belvedere. Od siedmiu lat jej wyłącznym właścicielem jest jednak koncern LVMH. Zdaniem Jarosława Filipka, szefa firmy doradczej Codes, szansę na udział w światowym luksusie mają tylko brandy należące do globalnych sieci dystrybucyjnych – jak Belvedere. Możliwości polskich marek niemających takiego wsparcia Filipek ocenia sceptycznie – niezbędne są bowiem renoma, odpowiednie kanały sprzedaży, wysokie nakłady na reklamę i ogólnoświatowy zasięg.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama