Luksus na eksport

Prestiżowa organizacja przyjęła pierwszą polską firmę. Czy inne też mają szanse na ekskluzywnym rynku?

Publikacja: 17.10.2012 02:58

Irena Eris

Irena Eris

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Jedna z najcenniejszych polskich marek kosmetycznych, Dr Irena Eris, weszła do Comité Colbert, który zrzesza ekskluzywne brandy w świecie. Polskie firmy mają szanse na tym rynku, choć potrzeba na to wielu lat – uważają przedstawiciele stowarzyszenia, do którego należy 75 luksusowych marek.

Za co doceniono polską firmę? Za „międzynarodowe ambicje, wysoką jakość produktów, innowacyjność i etykę działania" – podkreśla Elisabeth Ponsolle des Portes, prezes Comité Colbert. Organizacja liczy na Polaków przy tworzeniu frontu reprezentującego interesy europejskiego luksusu w Komisji Europejskiej. Na razie zaproszono sześć marek spoza Francji.

Dr Irena Eris jako jedna z pierwszych polskich firm kosmetycznych postawiła na budowę luksusowej marki. Rodzinna spółka ma na koncie sześć zgłoszeń patentowych, wykorzystuje też nowatorskie metody. Docenili to polscy konsumenci, którzy bogacąc się, chętniej zaczęli sięgać po droższe, ekskluzywne produkty – także krajowe. Coraz częściej doceniają je również zagraniczni konsumenci, choć nie zawsze wiedzą, że stoją za nimi firmy znad Wisły.

440 mld jest wart w euro sektor luksusu w Europie

Henryk Orfinger, prezes spółki Dr Irena Eris, przyznaje, że polskie pochodzenie nie pomaga w ekspansji. Ostrożnie też ocenia szanse na światowym rynku luksusu. – Dowiedliśmy, że potrafimy zaistnieć wśród europejskiej elity. Teraz czeka nas ciężka praca, by przełożyć to na obecność na rozwiniętych rynkach – podkreśla.

Jednak wśród polskich firm w ostatnich latach zaczęło przybywać chętnych do takiej próby. Kusi do niej także coraz większy popyt na luksus w kraju. Na europejskim rynku ekskluzywnej mody męskiej konkuruje  pochodząca z Wrocławia marka Twins. Międzynarodowe aspiracje ma jedna z najmłodszych marek ekskluzywnej mody La Mania, która otworzyła latem firmowe stoisko w domu towarowym Harrods w Londynie i pojawiła się w Mediolanie.

Na  światowym rynku alkoholi sukcesy odnosi produkowana w Żyrardowie wódka Belvedere. Od siedmiu lat jej wyłącznym właścicielem jest jednak koncern LVMH. Zdaniem Jarosława Filipka, szefa firmy doradczej Codes, szansę na udział w światowym luksusie mają tylko brandy należące do globalnych sieci dystrybucyjnych – jak Belvedere. Możliwości polskich marek niemających takiego wsparcia Filipek ocenia sceptycznie – niezbędne są bowiem renoma, odpowiednie kanały sprzedaży, wysokie nakłady na reklamę i ogólnoświatowy zasięg.

Jedna z najcenniejszych polskich marek kosmetycznych, Dr Irena Eris, weszła do Comité Colbert, który zrzesza ekskluzywne brandy w świecie. Polskie firmy mają szanse na tym rynku, choć potrzeba na to wielu lat – uważają przedstawiciele stowarzyszenia, do którego należy 75 luksusowych marek.

Za co doceniono polską firmę? Za „międzynarodowe ambicje, wysoką jakość produktów, innowacyjność i etykę działania" – podkreśla Elisabeth Ponsolle des Portes, prezes Comité Colbert. Organizacja liczy na Polaków przy tworzeniu frontu reprezentującego interesy europejskiego luksusu w Komisji Europejskiej. Na razie zaproszono sześć marek spoza Francji.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca