Zamówienia: Airbus zwiększa przewagę

Airbus powiększył w październiku przewagę nad Boeingiem w liczbie potwierdzonych zamówień, ale z kolei dostarczył klientom mniej samolotów od rywala z USA.

Publikacja: 08.11.2013 15:41

Firma z Tuluzy podała o uzyskaniu w ubiegłym miesiącu nowych zamówień na 153 samoloty, co po 10 miesiącach daje liczbę 1265. Boeing w tym samym czasie otrzymał zamówienia na 1102 sztuki. Po uwzględnieniu rezygnacji, Airbus ma potwierdzone zamówienia na 1215 sztuk, o 14 proc. więcej niż przed rokiem i znacznie powyżej 957 sztuk Boeinga.

Firma europejska przekroczyła pod koniec września planowany roczny pułap 1000 zamówień, przekraczając z kolei barierę 1200 sztuk pobiła prywatnie ustanowiony pułap. Niepokojący jest brak w tym roku zamówień na superjumbo A380. Sprzedaż tego samolotu rozczarowuje i budzi wątpliwości, czy producentowi uda się utrzymać wielkość produkcji i osiągnąć w 2015 r. zakładaną równowagę programu A380.

W październiku dwie duże linie lotnicze związane z koncernem amerykańskim "zdezerterowały" do Airbusa - meksykańska VivaAerobus i Japan Airlines. Boeing wygrał w 2012 r. rywalizację z Airbusem w obu kategoriach (zamówień i dostaw), oczekuje się, że poprawi sytuację podczas salonu w Dubaju (17-21 listopada), ale zdaniem analityków trudno mu będzie odrobić straty do Europejczyków.

W dostawach odwrotny porządek

Od stycznia do końca października Airbus dostarczył klientom 504 samoloty, w tym cztery A380, co dało łączną liczbę 18 superjumbo wobec planowanych 25.

Boeing dostarczył 530 maszyn, a w ubiegłym tygodniu ogłosił plany zwiększenia rytmu produkcji od 2017 r. w związku z dużym popytem na samoloty średniego zasięgu.

Amerykanie szykuje się z ogłoszeniem rekordowej liczby zamówień na  najnowszy model, B777X; decyzja czeka na zatwierdzenie przez radę dyrektorów.

Przedstawiciele branży lotniczej oceniają na 250 liczbę potencjalnych zamówień, także od przewoźników spoza Zatoki. Decyzja o podjęciu prac nad tym samolotem zależy od zgody związków zawodowych i władz na produkowanie go w regionie Seattle w zamian za ustępstwa pracownicze i podatkowe.

Airbus także rozmawia z klientami zwłaszcza z Bliskiego Wschodu o dalszej sprzedaży, oczekuje się wkrótce dopięcia kontraktu z firmą leasingową Doric Lease na 20 superjumbo.

Pierwsze dane Boeinga z początku listopada sugerują, że pewne linie lotnicze zmieniły zamówienia z 26 B737 na bardziej nowoczesne B737 MAX. Np. Southwest Airlines potwierdziła kupno 20 takich maszyn. Popyt na oszczędniejsze 737 MAX i konkurencyjne A320neo, bo wszyscy chcą oszczędzać na paliwie, wprowadził sektor samolotów cywilnych  w silny i długotrwały cykl zwyżkujący mimo kryzysu finansowego w krajach rozwiniętych gospodarczo.

Firma z Tuluzy podała o uzyskaniu w ubiegłym miesiącu nowych zamówień na 153 samoloty, co po 10 miesiącach daje liczbę 1265. Boeing w tym samym czasie otrzymał zamówienia na 1102 sztuki. Po uwzględnieniu rezygnacji, Airbus ma potwierdzone zamówienia na 1215 sztuk, o 14 proc. więcej niż przed rokiem i znacznie powyżej 957 sztuk Boeinga.

Firma europejska przekroczyła pod koniec września planowany roczny pułap 1000 zamówień, przekraczając z kolei barierę 1200 sztuk pobiła prywatnie ustanowiony pułap. Niepokojący jest brak w tym roku zamówień na superjumbo A380. Sprzedaż tego samolotu rozczarowuje i budzi wątpliwości, czy producentowi uda się utrzymać wielkość produkcji i osiągnąć w 2015 r. zakładaną równowagę programu A380.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?