Reklama

Zamówienia: Airbus zwiększa przewagę

Airbus powiększył w październiku przewagę nad Boeingiem w liczbie potwierdzonych zamówień, ale z kolei dostarczył klientom mniej samolotów od rywala z USA.

Publikacja: 08.11.2013 15:41

Firma z Tuluzy podała o uzyskaniu w ubiegłym miesiącu nowych zamówień na 153 samoloty, co po 10 miesiącach daje liczbę 1265. Boeing w tym samym czasie otrzymał zamówienia na 1102 sztuki. Po uwzględnieniu rezygnacji, Airbus ma potwierdzone zamówienia na 1215 sztuk, o 14 proc. więcej niż przed rokiem i znacznie powyżej 957 sztuk Boeinga.

Firma europejska przekroczyła pod koniec września planowany roczny pułap 1000 zamówień, przekraczając z kolei barierę 1200 sztuk pobiła prywatnie ustanowiony pułap. Niepokojący jest brak w tym roku zamówień na superjumbo A380. Sprzedaż tego samolotu rozczarowuje i budzi wątpliwości, czy producentowi uda się utrzymać wielkość produkcji i osiągnąć w 2015 r. zakładaną równowagę programu A380.

W październiku dwie duże linie lotnicze związane z koncernem amerykańskim "zdezerterowały" do Airbusa - meksykańska VivaAerobus i Japan Airlines. Boeing wygrał w 2012 r. rywalizację z Airbusem w obu kategoriach (zamówień i dostaw), oczekuje się, że poprawi sytuację podczas salonu w Dubaju (17-21 listopada), ale zdaniem analityków trudno mu będzie odrobić straty do Europejczyków.

W dostawach odwrotny porządek

Od stycznia do końca października Airbus dostarczył klientom 504 samoloty, w tym cztery A380, co dało łączną liczbę 18 superjumbo wobec planowanych 25.

Boeing dostarczył 530 maszyn, a w ubiegłym tygodniu ogłosił plany zwiększenia rytmu produkcji od 2017 r. w związku z dużym popytem na samoloty średniego zasięgu.

Reklama
Reklama

Amerykanie szykuje się z ogłoszeniem rekordowej liczby zamówień na  najnowszy model, B777X; decyzja czeka na zatwierdzenie przez radę dyrektorów.

Przedstawiciele branży lotniczej oceniają na 250 liczbę potencjalnych zamówień, także od przewoźników spoza Zatoki. Decyzja o podjęciu prac nad tym samolotem zależy od zgody związków zawodowych i władz na produkowanie go w regionie Seattle w zamian za ustępstwa pracownicze i podatkowe.

Airbus także rozmawia z klientami zwłaszcza z Bliskiego Wschodu o dalszej sprzedaży, oczekuje się wkrótce dopięcia kontraktu z firmą leasingową Doric Lease na 20 superjumbo.

Pierwsze dane Boeinga z początku listopada sugerują, że pewne linie lotnicze zmieniły zamówienia z 26 B737 na bardziej nowoczesne B737 MAX. Np. Southwest Airlines potwierdziła kupno 20 takich maszyn. Popyt na oszczędniejsze 737 MAX i konkurencyjne A320neo, bo wszyscy chcą oszczędzać na paliwie, wprowadził sektor samolotów cywilnych  w silny i długotrwały cykl zwyżkujący mimo kryzysu finansowego w krajach rozwiniętych gospodarczo.

Firma z Tuluzy podała o uzyskaniu w ubiegłym miesiącu nowych zamówień na 153 samoloty, co po 10 miesiącach daje liczbę 1265. Boeing w tym samym czasie otrzymał zamówienia na 1102 sztuki. Po uwzględnieniu rezygnacji, Airbus ma potwierdzone zamówienia na 1215 sztuk, o 14 proc. więcej niż przed rokiem i znacznie powyżej 957 sztuk Boeinga.

Firma europejska przekroczyła pod koniec września planowany roczny pułap 1000 zamówień, przekraczając z kolei barierę 1200 sztuk pobiła prywatnie ustanowiony pułap. Niepokojący jest brak w tym roku zamówień na superjumbo A380. Sprzedaż tego samolotu rozczarowuje i budzi wątpliwości, czy producentowi uda się utrzymać wielkość produkcji i osiągnąć w 2015 r. zakładaną równowagę programu A380.

Reklama
Biznes
Nowelizacja przepisów o KSC idzie na rząd. Nadal nie wszystko jest ustalone
Biznes
Alarmujący ranking gotowości opieki zdrowotnej Globsec. Polska trzecia od końca
Biznes
Asseco. Między wierszami widać rekordową dywidendę
Biznes
Amerykańscy żołnierze zostaną w Polsce, umowa UE–Mercosur i obniżka stóp
Biznes
Asseco idzie na rekord. Akcje drożeją
Reklama
Reklama