Dobra pogoda dla komponentów

Rośnie popyt na części do aut. A Polska jest jednym z krajów, które na tym boomie skorzystają najwięcej – przewiduje w swojej analizie agencja ratingowa Moody's.

Aktualizacja: 31.03.2014 10:08 Publikacja: 31.03.2014 05:00

Dobra pogoda dla komponentów

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz

 

Stanie się tak dzięki wzrostowi popytu na skomplikowane w produkcji części do aut elektrycznych i rosnącej sprzedaży aut dostawczych. Moody's ostrzega przy tym, że po chudych latach na rynku motoryzacyjnym producenci komponentów są potężnie zadłużeni. Ale to głównie dlatego, że w czasach motoryzacyjnej zapaści przeprowadziły restrukturyzację i mocno inwestowały.

Jednocześnie jednak europejskie potęgi zaczęły w ubiegłym roku odnotowywać wzrost przychodów – w II połowie 2013 r. było to średnio o 8 proc. więcej niż rok wcześniej.

Skorzystamy? na koniunkturze

Moody's przyznaje, że taka koniunktura skłoniła do korekty prognozy sprzedaży zwłaszcza na rynku lekkich pojazdów dostawczych. Zdaniem agencji sprzedaż aut osobowych i lekkich dostawczych wyniesie w tym roku 13,1 mln wobec 12,8 mln w 2013 r.

Z tego powodu wg agencji najbardziej skorzystają producenci komponentów, którzy mają najszerszą bazę dostawców – czyli Michelin, Autoliv i SKF. Tym trzem firmom Moody's przyznał stabilną perspektywę oceny zadłużenia.

Analitycy przyznają jednocześnie, że niektórzy z dostawców mają kłopoty z przepływem gotówki, ale głównie z tego powodu, że w najtrudniejszych czasach decydowały się na inwestycje.

Jednym z krajów, gdzie producenci komponentów inwestowali w produkcję, jest Polska. Pod koniec 2012 r. japońska grupa NSG uruchomiła w naszym kraju nową fabrykę szyb samochodowych należącej do niej firmy Pilkington w Chmielowie. To już druga, obok zakładów Pilkington Automotive w Sandomierzu, fabryka tego koncernu w Polsce. Nowy zakład oznacza podwojenie dotychczasowej produkcji firmy i znaczne zwiększenie eksportu tego segmentu branży motoryzacyjnej.

Także w 2012 r. ruszyła produkcja w nowym zakładzie Faurecji Gorzów, która wytwarza elementy wyposażenia kabin dla nowych modeli Volkswagena (kolejna generacja Golfa oraz Amarok). Produkcję zaczęła nowa fabryka TRW w Bielsku-Białej (przekładnie kierownicze) i wałbrzyski zakład koreańskiego koncernu Mando (układy hamulcowe i kierownicze).

W ubiegłym roku produkcję w Polsce rozszerzył producent felg aluminiowych – firma Ronal. Na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej wybudował nowy zakład, gdzie będzie produkować 2 mln felg rocznie dla Fiata, Mercedesa, BMW i Opla.

Zaś do końca tego roku sfinalizowana będzie rozbudowa należących do Volkswagena zakładów w Polkowicach, produkujących silniki dla nowych platform modułowych. Koncern m.in. dzięki wsparciu z funduszy europejskich uruchomił tam produkcję najnowszej generacji diesla.

Silne atuty

Pierwszym w pełni elektrycznym BMW – modelem i3 – steruje układ kierowniczy produkowany wyłącznie w Polsce. W tyskich i gliwickich zakładach Nexteer Automotive, największych pod względem produkcji i zatrudnienia, powstawać będzie rocznie 40 tys. sztuk elektrycznych systemów sterowania typu Single-Pinion EPS (Electric Power Steering), przeznaczonych dla niemieckiego producenta.

W system EPS Nexteer Automotive wyposażony został także model Mini Cooper, który zadebiutował podczas salonu w Los Angeles w listopadzie ubiegłego roku. W 2013 r. polskie fabryki Nexteer Automotive wyprodukowały niemal milion elektrycznych układów kierowniczych.

Według badań firmy doradczej Deloitte Polska jeszcze przez 5–10 lat ma być atrakcyjnym krajem dla lokowania nowych inwestycji w branży motoryzacyjnej.

Wśród najważniejszych czynników sprzyjających napływowi do nas nowych projektów są dostępność wykwalifikowanych pracowników oraz wysokiej klasy menedżerów.

Stanie się tak dzięki wzrostowi popytu na skomplikowane w produkcji części do aut elektrycznych i rosnącej sprzedaży aut dostawczych. Moody's ostrzega przy tym, że po chudych latach na rynku motoryzacyjnym producenci komponentów są potężnie zadłużeni. Ale to głównie dlatego, że w czasach motoryzacyjnej zapaści przeprowadziły restrukturyzację i mocno inwestowały.

Jednocześnie jednak europejskie potęgi zaczęły w ubiegłym roku odnotowywać wzrost przychodów – w II połowie 2013 r. było to średnio o 8 proc. więcej niż rok wcześniej.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Za oglądanie świątecznych dekoracji w Zakopanem będzie trzeba zapłacić. Mieszkańcy oburzeni
Biznes
Oligarchowie walczą w Londynie o Norylski Nikiel. Dwóch się kłóci, trzeci przygląda
Biznes
Burza w Sejmie podczas debaty nad systemem kaucyjnym. Wraca październik 2025 r.
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Bitcoin na rekordowym poziomie
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Biznes
Polska walczy o pieniądze z Unii Europejskiej dla zbrojeniówki
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką