Reklama
Rozwiń
Reklama

Dobra pogoda dla komponentów

Rośnie popyt na części do aut. A Polska jest jednym z krajów, które na tym boomie skorzystają najwięcej – przewiduje w swojej analizie agencja ratingowa Moody's.

Aktualizacja: 31.03.2014 10:08 Publikacja: 31.03.2014 05:00

Dobra pogoda dla komponentów

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz

 

Stanie się tak dzięki wzrostowi popytu na skomplikowane w produkcji części do aut elektrycznych i rosnącej sprzedaży aut dostawczych. Moody's ostrzega przy tym, że po chudych latach na rynku motoryzacyjnym producenci komponentów są potężnie zadłużeni. Ale to głównie dlatego, że w czasach motoryzacyjnej zapaści przeprowadziły restrukturyzację i mocno inwestowały.

Jednocześnie jednak europejskie potęgi zaczęły w ubiegłym roku odnotowywać wzrost przychodów – w II połowie 2013 r. było to średnio o 8 proc. więcej niż rok wcześniej.

Skorzystamy? na koniunkturze

Moody's przyznaje, że taka koniunktura skłoniła do korekty prognozy sprzedaży zwłaszcza na rynku lekkich pojazdów dostawczych. Zdaniem agencji sprzedaż aut osobowych i lekkich dostawczych wyniesie w tym roku 13,1 mln wobec 12,8 mln w 2013 r.

Z tego powodu wg agencji najbardziej skorzystają producenci komponentów, którzy mają najszerszą bazę dostawców – czyli Michelin, Autoliv i SKF. Tym trzem firmom Moody's przyznał stabilną perspektywę oceny zadłużenia.

Reklama
Reklama

Analitycy przyznają jednocześnie, że niektórzy z dostawców mają kłopoty z przepływem gotówki, ale głównie z tego powodu, że w najtrudniejszych czasach decydowały się na inwestycje.

Jednym z krajów, gdzie producenci komponentów inwestowali w produkcję, jest Polska. Pod koniec 2012 r. japońska grupa NSG uruchomiła w naszym kraju nową fabrykę szyb samochodowych należącej do niej firmy Pilkington w Chmielowie. To już druga, obok zakładów Pilkington Automotive w Sandomierzu, fabryka tego koncernu w Polsce. Nowy zakład oznacza podwojenie dotychczasowej produkcji firmy i znaczne zwiększenie eksportu tego segmentu branży motoryzacyjnej.

Także w 2012 r. ruszyła produkcja w nowym zakładzie Faurecji Gorzów, która wytwarza elementy wyposażenia kabin dla nowych modeli Volkswagena (kolejna generacja Golfa oraz Amarok). Produkcję zaczęła nowa fabryka TRW w Bielsku-Białej (przekładnie kierownicze) i wałbrzyski zakład koreańskiego koncernu Mando (układy hamulcowe i kierownicze).

W ubiegłym roku produkcję w Polsce rozszerzył producent felg aluminiowych – firma Ronal. Na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej wybudował nowy zakład, gdzie będzie produkować 2 mln felg rocznie dla Fiata, Mercedesa, BMW i Opla.

Zaś do końca tego roku sfinalizowana będzie rozbudowa należących do Volkswagena zakładów w Polkowicach, produkujących silniki dla nowych platform modułowych. Koncern m.in. dzięki wsparciu z funduszy europejskich uruchomił tam produkcję najnowszej generacji diesla.

Silne atuty

Pierwszym w pełni elektrycznym BMW – modelem i3 – steruje układ kierowniczy produkowany wyłącznie w Polsce. W tyskich i gliwickich zakładach Nexteer Automotive, największych pod względem produkcji i zatrudnienia, powstawać będzie rocznie 40 tys. sztuk elektrycznych systemów sterowania typu Single-Pinion EPS (Electric Power Steering), przeznaczonych dla niemieckiego producenta.

Reklama
Reklama

W system EPS Nexteer Automotive wyposażony został także model Mini Cooper, który zadebiutował podczas salonu w Los Angeles w listopadzie ubiegłego roku. W 2013 r. polskie fabryki Nexteer Automotive wyprodukowały niemal milion elektrycznych układów kierowniczych.

Według badań firmy doradczej Deloitte Polska jeszcze przez 5–10 lat ma być atrakcyjnym krajem dla lokowania nowych inwestycji w branży motoryzacyjnej.

Wśród najważniejszych czynników sprzyjających napływowi do nas nowych projektów są dostępność wykwalifikowanych pracowników oraz wysokiej klasy menedżerów.

Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama