Niespełna 6,4 mld zł z akcyzy wpłacą w tym roku do państwowej kasy producenci i dystrybutorzy mocnych alkoholi – zakłada najbardziej realistyczny scenariusz Instytutu Sobieskiego z najnowszego raportu dla Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZPPPS). To nie tylko o prawie 200 mln zł mniej niż w 2014 r., ale też o blisko 890 mln zł poniżej założeń resort finansów.

Plany fiskusa są zdaniem autorów raportu nierealistyczne, ponieważ branża spirytusowa nadal odczuwa negatywne skutki podwyżki akcyzy o 15 proc., która weszła w życie od 1 stycznia 2014 r.

- W tym roku sprzedaż napojów spirytusowych może zmniejszyć się o 2,9 proc. – uważa Maciej Rapkiewicz z Instytutu Sobieskiego.

Podwyżka akcyzy nie przyniosła oczekiwanych efektów już w 2014 r. Dzięki niej ubiegłoroczne wpływy miały wynieść niemal 7,3 mld zł i być o 780 mln zł wyższe niż w 2012 r. Tymczasem w całym ubiegłym roku sięgnęły ok. 6,6 mld zł i były niższe nawet niż w 2013 r. (wtedy wyniosły ok. 7,2 mld zł).

- Podwyżka doprowadziła do długotrwałych zaburzeń na rynku – komentuje Leszek Wiwała, prezes ZPPPS. – Spadek przychodów doprowadził do obniżenia przychodów, co w efekcie ograniczyło inwestycje.

Skutki tego widać m.in. w mniejszym eksporcie. Rok do roku sprzedaż zagraniczna napojów spirytusowych mogła być o 3 proc. niższa.

Po ostatniej podwyżce akcyzy, Polska ma najwyższą stawkę wśród wszystkich sąsiadów. W przeliczeniu na euro większa jest tylko w 10 krajach członkowskich UE. Konkurencyjne ceny trunków z zagranicy sprzyjają szarej strefie. Tylko w pierwszym półroczu 2014 r. celnicy ujawnili ok. 10 tys. litrów kontrabandy – wynika z danych resortu finansów. Natomiast w tym samym czasie rok wcześniej 7 tys. l.

W efekcie w 2014 r. szara strefa mogła zwiększyć się o co najmniej 10 proc. Państwo traci na nielegalnym alkoholu 2,78 mld zł rocznie.

Zdaniem Instytutu Sobieskiego wpływy akcyzowe od alkoholi dałoby się ustabilizować podnosząc stawki podatku na piwo i wino. Optymalny byłby wzrost podatku o 10 proc. Z kolei akcyza na napoje spirytusowe powinna spaść o 4,35 proc.

Autopromocja
Podwajamy subskrypcje

Kup kwartalną e‑prenumeratę, a my przedłużymy okres Twojej subskrypcji

KUP TERAZ