Przełomowy pomysł Szwajcarów. Auta z tkaniny mają być lżejsze i ograniczyć emisję

Szwajcarzy stworzyli projekt, który ma przyczynić się do dekarbonizacji – względem tradycyjnych materiałów zmniejszy masę o 50 proc. i o 70 proc. zredukuje zawartość plastiku. Innowacja już skusiła przemysł motoryzacyjny.

Publikacja: 02.05.2024 07:53

Nowatorskie tkaniny wzmacniane lnem to rewolucja – po innowację szwajcarskiego start-upu Bcomp sięgn

Nowatorskie tkaniny wzmacniane lnem to rewolucja – po innowację szwajcarskiego start-upu Bcomp sięgnęły już Volvo, BMW czy Airbus. Technologie materiałowe przeżywają dziś okres rozkwitu

Foto: STEMUTZ.COM

Działający w branży tzw. czystych technologii start-up Bcomp pozyskał właśnie 40 mln dol. na rozwój technologii, która ma przyczynić się do dekarbonizacji sektora mobilności. W skrócie chodzi o zastąpienie włókna karbonu wysokowydajnymi i ekologicznymi materiałami kompozytowymi. Dzięki temu wytwarzanie CO2 miałoby zmniejszyć się o nawet 60 proc.

Szwajcarska spółka to ekspert w zakresie wysokowydajnych kompozytów z naturalnych włókien, uznana za jedną ze 100 najważniejszych firm sektora czystych technologii. Dzięki finansowaniu pozyskanemu od szwajcarskiego EGS Beteiligungen AG i grupy inwestorów, wśród których znalazły się też Verve Ventures, Zürcher Kantonalbank, ale również Generali, Airbus Ventures czy fundusze BMW, Porsche, Volvo oraz polski zespół RKKVC, start-up zwiększy swoje zdolności produkcyjne. Planuje również wejść na nowe rynki – do Azji i Ameryki Północnej.

Lekkie konstrukcje nadzieją motoryzacji

Bcomp swoje rozwiązania stosuje już w masowej produkcji, m.in. u takich marek jak Volvo czy Polestar. Ale teraz swoje lekkie konstrukcje chcą wdrażać też na kolei, w lotnictwie, a także przemyśle kosmicznym czy przy wytwarzaniu dóbr konsumpcyjnych. Opatentowana gama tkanin, wzmocnionych lnem (modele powerRibs i ampliTex) to innowacje, które mogą być używane jako zamienniki standardowych materiałów. Nowatorski produkt od Bcomp ma zatem potencjał, by w wielu branżach zastąpić karbon, włókno szklane lub plastik, czyli pojawić się tam, gdzie materiały muszą spełniać wysokie wymagania i posiadać certyfikaty.

Czytaj więcej

Powstał materiał odporny na temperaturę 1000°C. Odmieni lotnictwo i energetykę

Jak wskazują Szwajcarzy, powerRibs i ampliTex oferują niższą wagę i wyższą sztywność w stosunku do konkurencyjnych kompozytów syntetycznych. Oferują również dodatkowe zalety: wysokie tłumienie drgań, zwiększone bezpieczeństwo (w wyniku uderzenia materiał się nie rozpada) oraz zmniejszenie emisji w całym cyklu „życia” produktu.

Mateusz Bodio, założyciel RKKVC (inwestor w Bcomp), zauważa, że projekt szwajcarskiej firmy wpisuje się w strategię funduszu. – Już od kilku lat inwestujemy tylko i wyłącznie w krajach Europy Zachodniej i w USA w technologicznych liderów. Bcomp produkuje kompozyty, które są wykorzystywane w sportach motorowych, ale zostały też użyte w jednej z ostatnich misji rakiety SpaceX – Falcon 9 – wskazuje.

Znani producenci samochodów, którzy również zainwestowali w spółkę (np. BMW, Porsche czy Volvo) już używają rozwiązań powerRibs i ampliTex. Ta ostatnia jest np. stosowana na dużą skalę dla widocznych komponentów wnętrza w nowym elektrycznym Volvo EX30. Natomiast BMW używa obu produktów w projektowaniu części wnętrza i niektórych elementów zewnętrznych dla swojego modelu M4 GT4.

Czytaj więcej

Rewolucyjna bateria załaduje się w 5 minut. To może być przełom w motoryzacji

Carsten Kohl, partner w Airbus Ventures, firmy, która od samego początku wspiera Bcomp, zapowiada, iż będzie wprowadzać kompozyty start-upu na globalny rynek mobilności. Eksperci zaznaczają, iż innowacyjne materiały firmy, która swoją centralę ma w szwajcarskim Fribourgu oraz biura w Szanghaju, znacząco przyczyniają się do dekarbonizacji – umożliwiają redukcję zawartości plastiku do 70 proc. i pozwalają osiągnąć oszczędność masy do 50 proc. w porównaniu z tradycyjnymi materiałami. A przy tym użycie naturalnych i wysokowydajnych kompozytów Bcomp zmniejsza emisję CO2.

Powstają przełomowe materiały

Produkty szwajcarskiej firmy mają certyfikaty (m.in. IATF 16949 i ISO 9001), dzięki którym zakres potencjalnego ich zastosowania do masowej produkcji jest niezwykle szeroki. Christian Fischer, prezes Bcomp, widzi ogromny potencjał w tych innowacyjnych materiałach. Jak podkreśla, świat mierzy się obecnie z bardziej rygorystycznymi regulacjami dotyczącymi emisji CO2, a konsumenci i producenci na całym świecie rozumieją, że muszą znaleźć alternatywne materiały i sposoby ich produkcji, aby zachować naturalny stan naszego środowiska. – Jakość inwestorów, których pozyskaliśmy, demonstruje ich wiarę, że nasze biokompozyty stanowią idealną alternatywę – dodaje Fischer.

Innowacje materiałowe to dziś jedna z najdynamiczniej rozwijających się i niezwykle perspektywicznych dziedzin naszego życia. Nie ma miesiąca, by świat nie słyszał o kolejnych ciekawych czy wręcz przełomowych projektach tego typu. Niedawno głośno było o zespole naukowców z Uniwersytetu w Connecticut, którzy opracowali niezwykły materiał, który może zrewolucjonizować produkcję samochodów, kamizelek kuloodpornych czy urządzeń medycznych. Stworzyli szkielet z tzw. uniwersalnego DNA, który następnie został pokryty szkłem, tworząc materiał o bardzo niskiej gęstości – bardzo lekki i bardzo wytrzymały. Może być wszechstronny jako materiał konstrukcyjny w nanoskali, rozciągać się lub zgniatać, a nawet samodzielnie układać w różne kształty.

Z kolei badacze z VTT Technical Research Centre of Finland wzięli pod lupę grzyb, którego nazwa brzmi „fomes fomentarius” (pojawia się na korze drzew i prowadzi do ich chorób). Odkryli, iż ta odporna na zgniatanie huba może wskazać drogę do biopochodnych tworzyw sztucznych, które naśladowałyby jej strukturę i znalazły wiele zastosowań, od medycyny przez przemysł po wojsko.

Interesujące mogą być także badania Koreańskiego Instytutu Nauki i Technologii, w którego laboratoriach stworzono ogniotrwały materiał, który zachowuje właściwości nawet w temp. 1000°C i przy silnym promieniowaniu ultrafioletowym. Mówi się, że może być zastosowany w projektach kosmicznych i systemach fotowoltaicznych.

Działający w branży tzw. czystych technologii start-up Bcomp pozyskał właśnie 40 mln dol. na rozwój technologii, która ma przyczynić się do dekarbonizacji sektora mobilności. W skrócie chodzi o zastąpienie włókna karbonu wysokowydajnymi i ekologicznymi materiałami kompozytowymi. Dzięki temu wytwarzanie CO2 miałoby zmniejszyć się o nawet 60 proc.

Szwajcarska spółka to ekspert w zakresie wysokowydajnych kompozytów z naturalnych włókien, uznana za jedną ze 100 najważniejszych firm sektora czystych technologii. Dzięki finansowaniu pozyskanemu od szwajcarskiego EGS Beteiligungen AG i grupy inwestorów, wśród których znalazły się też Verve Ventures, Zürcher Kantonalbank, ale również Generali, Airbus Ventures czy fundusze BMW, Porsche, Volvo oraz polski zespół RKKVC, start-up zwiększy swoje zdolności produkcyjne. Planuje również wejść na nowe rynki – do Azji i Ameryki Północnej.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Polska firma rozpycha się rynku podróży. Wchodzi do kolejnych krajów
Biznes Ludzie Startupy
Samuraj ruszył na ratunek samobójcom. Polska AI chroni Amerykanów
Biznes Ludzie Startupy
Meble z konopi. Polacy stworzyli alternatywę dla wycinki drzew
Biznes Ludzie Startupy
Stworzyli nowy sposób wykrywania chorób. Firma ze Stalowej Woli wyciśnie łzy
Biznes Ludzie Startupy
Estończycy chcą skończyć z papierem. Ogromne oszczędności