Reklama
Rozwiń
Reklama

Trzeba wiedzieć, jak i kiedy skorzystać z porady - poradnictwo obywatelskie w Europie i wytyczne dla Polski

System poradnictwa obywatelskiego i pomocy prawnej powinien zawierać racjonalne kryteria dostępu do niej. To najnowsze europejskie wytyczne dla Polski.

Publikacja: 08.01.2021 07:18

Trzeba wiedzieć, jak i kiedy skorzystać z porady - poradnictwo obywatelskie w Europie i wytyczne dla Polski

Foto: Fotorzepa, Piotr Guzik

Instytut Wymiaru Sprawiedliwości ogłosił właśnie raport „Poradnictwo obywatelskie w świetle badań prawnoporównawczych".

Z przeprowadzonych analiz wynika, że poradnictwo obywatelskie – w ścisłym tego słowa znaczeniu – obowiązuje jedynie w Wielkiej Brytanii. W rozwiązaniach innych państw (Szwecja, Ukraina) można jedynie wskazać instytucje, które sprawują tylko niektóre jego funkcje. Nie jest to jednak kompleksowy państwowy system.

Czytaj też: Prosta informacja bez żargonu prawniczego, czyli poradnictwo obywatelskie

W Szwecji działa instytucja poradnictwa prawnego, a na Ukrainie instytucja pierwotnej pomocy prawnej.

Z porównania zakresu spraw mogących być przedmiotem pomocy w badanych państwach wynika, że rozwiązania przyjęte w Wielkiej Brytanii zapewniają zarówno najszerszą pomoc prawną, jak i poradnictwo obywatelskie.

Reklama
Reklama

W dalszej kolejności daleko idącą pomoc przewidziano w ustawodawstwie ukraińskim. Najmniejsza jest świadczona w szwedzkim systemie.

Raport IWS zauważa, że szwedzkie rozwiązania w swojej pierwotnej wersji sprzed 1993 r. zapewniały najszerszą pomoc prawną spośród trzech analizowanych państw.

W poradnictwie obywatelskim czy też prawnym duże znaczenie mają instytucje (podmioty) udzielające tej pomocy. Zarówno Ukraina, jak i Szwecja wprowadziły stabilne systemy – czytamy w raporcie. Zakładają one, że instytucje udzielające tej pomocy mają zapewnione stałe finansowanie od państwa czy też od organów samorządu terytorialnego.

W tym też autorzy raportu widzą ryzyko dla świadczonej pomocy. Dla obserwatora założenia brytyjskie mogą być postrzegane jako zbyt rozbudowane i w pewnych miejscach mogą być dublowane. Podobnie było w Szwecji, gdzie dopiero znaczące utrudnienia finansowe doprowadziły do zreformowania systemu.

Nie bez znaczenia jest również odpowiedź na pytanie, czy w każdym z badanych państw pomoc osobom w różnych formach przyjętych w konkretnych państwach jest nieodpłatna.

Odpowiedź jest twierdząca w Wielkiej Brytanii oraz na Ukrainie.

Reklama
Reklama

Odmienne podejście da się zauważyć w rozwiązaniach przyjętych w Szwecji, która wprowadziła udział finansowy obywatela praktycznie w każdym rodzaju poradnictwa prawnego. Całkowita nieodpłatność staje się jedynie wyjątkiem.

Ukraińskie rozwiązania ze względu na krótki okres istnienia analizowanych konstrukcji ilustrują interesujący rozwój i przy umiejętnym zarządzaniu mogą stać się modelowe. System powinien zawierać racjonalne kryteria warunkujące dostęp potrzebujących do poradnictwa obywatelskiego czy też pomocy prawnej.

Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Sądy i trybunały
Co dalej z Trybunałem po wyroku TSUE? Setki orzeczeń do podważenia
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Edukacja
Pisownia na nowo. Co zmieni się w polskiej ortografii od przyszłego roku?
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama