W przyszłym tygodniu może zostać wyemitowana transza obligacji infrastrukturalnych o wartości 600 mln zł. Pieniądze zasilą Krajowy Fundusz Drogowy i będą przeznaczone na budowę dróg. W sumie w tym roku na rynek mają trafić papiery warte aż 7,85 mld zł i kwota ta sfinansuje tylko część potrzeb KFD. Plan finansowy funduszu na ten rok zakłada wydatki rzędu 16,5 mld zł. Dodatkowe pieniądze, które do niego wpłyną, będą pochodzić m.in. z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego o wartości 5,5 mld zł.
Radosław Stępień, wiceminister infrastruktury, zapewnił, że zarządzanie funduszem będzie dostosowane w sposób elastyczny do warunków rynkowych, w tym do rynku finansowego. – Krajowy Fundusz Drogowy będzie wyłącznym źródłem finansowania inwestycji drogowych od 2010 r. W tym roku możliwe jest jeszcze finansowanie inwestycji z budżetu – wyjaśnił.
Jeżeli emisja spełni oczekiwania, drogowcy będą mieli w tym roku na nowe drogi o ponad 5 mld zł więcej, niż zakładano jeszcze na początku tego roku, zanim przerzucono obowiązek finansowania inwestycji drogowych z budżetu do KFD.
Zdaniem Ireneusza Fąfary, prezesa BGK, to pierwszy tego typu program wprowadzony na rynek kapitałowy.
Pierwszą emisję organizuje i gwarantuje Bank Handlowy wraz ze swoim domem maklerskim. Jest on też organizatorem całego programu, co nie oznacza, że przy kolejnych emisjach nie dołączą inne banki. Kolejne emisje są planowane głównie na ostatni kwartał 2009 r.