Reklama

Frank pozostanie mocny

Szwajcarska opozycja, zgodna jak nigdy wcześniej, napisała petycję do rządu, by postarał się osłabić fanka. Interwencja nie odniosła skutku. Władze twierdzą, że jest to niemożliwe.

Aktualizacja: 15.03.2015 10:37 Publikacja: 15.03.2015 07:55

Szwajcarski rząd nie osłabi franka

Szwajcarski rząd nie osłabi franka

Foto: Bloomberg

Wiadomo, że polityką pieniężną zarządza bank centralny. Ale opozycja uznała, że także rząd ma instrumenty, które może wykorzystać do złagodzenia niekorzystnych skutków kursu wymiany. Partie prawicowe chcą między innymi obniżenia podatków dla przedsiębiorstw i poluzowania niektórych restrykcyjnych regulacji. Z kolei lewica widzi możliwość wprowadzenia kontroli kapitału i wprowadzenia działań osłonowych dla pracowników.

Autorzy listu otrzymali odpowiedź na piśmie, w którym władze wyjaśniają, że nie są w stanie zrobić nic, by waluta osłabła, nie mówiąc już o powrocie do kursu 1,20 franka za euro. Dzisiaj szwajcarskie sklepy przyjmują euro po kursie 1:1, oficjalny kurs wymiany, to 1,05. Jest to i tak korzystniej, niż wymiana na poziomie 0,86 franka za euro w chwilę po tym, jak szwajcarski Bank Narodowy przyznał 15 stycznia, że obrona tańszego franka jest zbyt kosztowna.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Banki
Nieuprawnione transakcje w całej Polsce. Santander uspokaja klientów i zwraca pieniądze
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Banki
Miliardowe zyski banków. To ostatni tak dobry kwartał przed podwyżką CIT?
Banki
Rosjanie uciekają z banków przed Putinem. Wracają pończochy i czarny rynek
Banki
Agata Kornhauser-Duda dostała pracę w NBP? Bank centralny dementuje doniesienia
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Banki
BGK kredytuje kolejny afrykański rząd
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama