fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Fundacje korporacyjne a 1 proc. podatku

Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier
Bogate spółki powołują fundacje, by rozgraniczyć działalność biznesową i aktywność społeczną
Banki, media, spółki paliwowe, telekomunikacyjne, zakłady energetyczne przekazują pieniądze założonym przez siebie fundacjom, które pomagają dzieciom, wspierają chorych, promują akcje edukacyjne, a także zachęcają do wolontariatu pracowniczego. Według danych Forum Darczyńców w Polsce działa już ok. 70 takich fundacji.
Część z nich uzyskała status organizacji pożytku publicznego i może się ubiegać o 1 proc. należnego podatku dochodowego od osób fizycznych. Właśnie ta możliwość, chociaż zgodna z prawem, budzi kontrowersje, zwłaszcza w środowisku organizacji pozarządowych, które uważają, że fundacje korporacyjne stroją się w piórka trzeciego sektora. – Przekazywanie 1 proc. fundacjom korporacyjnym szkodzi polskiemu rynkowi organizacji pozarządowych. Bogate fundacje mają źródło finansowania, bo otrzymują pieniądze od założycieli. Mają też często spore możliwości reklamowania swojej działalności – mówi Janina Ochojska, szefowa Polskiej Akcji Humanitarnej.
Podkreśla przy tym, że fundacje korporacyjne prowadzą często bardzo pożyteczne działania, które jednak mogłyby równie dobrze wykonywać bez wsparcia publicznych środków. – Finansowanie ze środków publicznych, takie jak zasada 1 proc. podatku, powinno być pożytkowane wyłącznie na korzyść organizacji non profit. Fundacje korporacyjne są związane z firmami matkami, w czym nie ma niczego złego, lecz nie powinny konkurować z organizacjami obywatelskimi o te same źródła dochodu – mówi Pavlina Kalousowa, dyrektor Czeskiego Forum Darczyńców. Najbardziej znanymi fundacjami korporacyjnymi są te należące do mediów: Fundacja Polsat, Fundacja TVN „Nie jesteś sam", Fundacja Radia Zet, Fundacja Agory. Wszystkie są organizacjami pożytku publicznego i korzystają z możliwości przekazywania przez podatników 1 proc. Z kolei inne znane fundacje firmowe, np. Fundacja Bankowa im. Leopolda Kronenberga założona przez Citi Handlowy czy Fundacja Orange, której fundatorami jest Telekomunikacja Polska i PTK Centertel, nie sięgają po takie możliwości. Forum Darczyńców, które zrzesza organizacje, instytucje i firmy przyznające dotacje na różnorodne inicjatywy obywatelskie, jest zdania, że biznes powinien w swych działaniach filantropijnych wspierać organizacje społeczne, a nie z nimi konkurować. Z najnowszych danych konkursu „Liderzy filantropii", ogłaszanego co roku przez Forum Darczyńców, wynika, że w 2010 roku uczestnicy tego konkursu przekazali na cele społeczne ponad  80 mln zł. Ministerstwo Finansów natomiast wyliczyło, że organizacje pożytku publicznego – dzięki temu, że podatnicy w ramach rozliczania się z fiskusem przekazywali 1 proc. należnego podatku – dostały 400 milionów 200 tysięcy złotych. To rekord. Jakub Wygnański, animator ruchu organizacji pozarządowych w Polsce, zwraca z kolei uwagę, że fundacje korporacyjne muszą zadbać, by pracownicy firmy, która fundację powołuje, nie czuli się zobowiązani do przekazywania właśnie jej 1 proc. swoich dochodów. Rozmowa Rz: W dobie zainteresowania koncepcjami odpowiedzialnego biznesu wiele firm w Polsce podejmuje działania filantropijne, które czasem wkraczają w kompetencje organizacji pozarządowych - mówi Magdalena Pękacka z Forum Darczyńców w Polsce. Czytaj cały wywiad Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: g.raszkowska@rp.pl
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA