Orzecznictwo

Znak towarowy Budweiser może być używany także w Zjednoczonym Królestwie

Budweiser pochodzi od niemieckiej nazwy Budweis czeskiego miasta Czeskie Budziejowice
Bloomberg
Zarówno browar czeski Budvar jak i browar amerykański Anheuser-Busch mogą kontynuować używanie znaku towarowego Budweiser w Zjednoczonym Królestwie
Tak orzekł wczoraj (22 września 2011 r.) Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku Budějovický Budvar, národní podnik przeciwko Anheuser-Busch Inc. (sygnatura C-482/09).
To już kolejny spór tych dwóch browarów. Tym razem sprawa dotyczy rejestracji znaku „Budweiser” w Zjednoczonym Królestwie. W 2000 r. sądy Zjednoczonego Królestwa orzekły, że zarówno Anheuser-Busch jak i Budvar mogą zarejestrować określenie „Budweiser” jako znak towarowy. Ustawodawstwo brytyjskie dopuszczało bowiem rejestrację identycznych znaków w przypadkach jednoczesnego ich używania w dobrej wierze.
Ponad cztery lata po zarejestrowaniu znaku Budweiser firma Anheuser-Busch złożyła wniosek o unieważnienie rejestracji tego znaku dokonanej na rzecz Budvaru argumentując, iż zgłosiła  określenie "Budweiser" do rejestracji wcześniej niż uczynił to czeski browar. Sąd Apelacyjny Zjednoczonego Królestwa, do którego zostało wniesione odwołanie w tej sprawie przedłożył Trybunałowi Sprawiedliwości pytanie, czy należy uwzględnić wniosek Anheuser-Busch o unieważnienie rejestracji znaku w sytuacji, gdy obie spółki przez ponad trzydzieści lat używały określenia "Budweiser" w dobrej wierze. Trybunał stwierdził, że można unieważnić rejestrację późniejszego znaku towarowego jedynie wówczas, gdy znak ten wpływa lub może negatywnie wpływać na podstawową funkcję wcześniejszego znaku towarowego, jaką jest zagwarantowanie konsumentom wskazania pochodzenia oznaczonych tym znakiem towarów. Natomiast w tym przypadku, długotrwałe jednoczesne używanie w dobrej wierze dwóch identycznych znaków towarowych nie wpływa negatywnie na podstawową funkcję wcześniejszego znaku towarowego Anheuser-Busch. W związku z tym, nie można unieważnić rejestracji późniejszego znaku towarowego „Budweiser" zarejestrowanego na rzecz Budvar, tym bardziej, że oba te przedsiębiorstwa od początku używały ich w dobrej wierze. Ponadto sądy krajowe zauważyły, że konsumenci wyraźnie dostrzegają różnicę pomiędzy piwami Budvaru a piwami Anheuser-Busch, ponieważ ich smak, cena i wygląd zawsze się różniły. Nawet, jeżeli te dwa znaki towarowe są identyczne, to w wypadku piwa Anheuser-Busch i Budvaru można wyraźnie rozpoznać, że są one wytwarzane przez dwa różne przedsiębiorstwa. Więcej w serwisie: Dobra Firma » Firma » Znaki, wzory, patenty » Znaki towarowe
Źródło: rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL