fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Literatura

„The Present” [Obecność]

Rzeczpospolita
Christine Meisner zajmuje się kolonialną i postkolonialną historią krajów afrykańskich. Jej najnowszy projekt „The Present” zainspirowała powieść Josepha Conrada „Jądro ciemności”. Treść oparta jest na podróży autora do Konga w czasach kolonizacji tego kraju przez króla Belgów Leopolda II. Artystka podąża ścieżkami pisarza‚ konfrontując historię kolonialną z wydarzeniami‚ jakie obecnie rozgrywają się na odwiedzanych przez niego niegdyś obszarach.
Meisner prezentuje film wideo nakręcony na podstawie materiałów zebranych podczas półtorarocznych podróży do Warszawy‚ Brukseli‚ Londynu oraz Kinszasy‚ stolicy Demokratycznej Republiki Kongo, i Kinsagani. Podczas przygotowywania projektu Meisner kontaktowała się z wieloma intelektualistami i naukowcami‚ m.in. z Olgą Stanisławską i Zdzisławem Najderem‚ inspirowała się także książkami Ryszarda Kapuścińskiego. W skład wystawy wchodzą rysunki oraz tekst autorski.
Christine Meisner: „Kolonialne‚ postkolonialne i obecne wypadki w Kongo warunkowane są przez wyzysk‚ niewolnictwo‚ plemienne ludobójstwo‚ afrykańską wojnę światową‚ anarchię i terror wobec cywilnej ludności. To‚ co zdarzyło się kiedyś‚ jest obecne do dzisiaj”.
Joseph Conrad w 1890 r. odwiedził Polskę‚ aby pożegnać się z krewnymi. Podpisał właśnie w Brukseli trzyletnią umowę o pracę w charakterze kapitana parowca na rzece Kongo. Jak wielu Europejczyków w tamtych czasach również on myślał o wzięciu udziału we wzniosłej i „cywilizującej” misji króla Leopolda II. Jednak chciwość oraz bezprzykładna brutalność białych handlarzy i urzędników‚ z którą Conrad zetknął się już w Afryce‚ mocno nadwątliły jego wiarę w moralną strukturę porządku tamtych czasów. Ciężko się rozchorował i już po sześciu miesiącach zerwał kontrakt i wrócił do Londynu. Nigdy całkowicie nie doszedł do siebie po tej podróży. Osiem lat później‚ gdy w Europie trwało już badanie potworności popełnianych przez wysłanników belgijskiego króla‚ spisał swoje wspomnienia. Przez ostatnie sto lat wielokrotnie zajmowano się powieścią Conrada i interpretowano ją na nowo. Jej tytuł wciąż jest synonimem Konga i tego‚ co dzieje się w tym kraju. Przy okazji ostatnich wyborów w DRK w Niemczech toczyła się publiczna debata‚ czy żołnierze Bundes-wehry powinni być wysłani do „jądra ciemności”. Odbycie współczesnej podróży konfrontuje wiktoriańską perspektywę autora z dzisiejszym punktem widzenia doświadczonych rzeczywistością i wspomnieniami Kongijczyków. Film‚ tak jak kiedyś podróż Conrada‚ rozpoczyna się w Warszawie. Trasa wiedzie przez Brukselę‚ gdzie Conrad podpisał umowę z Société Anonyme Belge pour le Commerce du Haut Congo. Belgia jako była kolonialna potęga jest ściśle związana z dziejami Konga. Musée Royal de l’Afrique Centrale w Tervuren pod Brukselą‚ ufundowane przez króla Leopolda II za pieniądze z jego prywatnej kolonii Kongo‚ daje wgląd w początki tych dziejów. Siedziba Unii Europejskiej‚ która podjęła decyzję o wysłaniu oddziałów misji pokojowej EUFOR do Konga – misji‚ w którą zaangażowane są Polska‚ Belgia i Niemcy – uwydatnia zachodzące tam przemiany. Matonge‚ kongijska dzielnica Brukseli‚ od pokoleń jest miejscem schronienia dla niezliczonej rzeszy emigrantów. Powstałe w Brukseli nagrania wideo konfrontują reprezentującą kolonialne działania architekturę z rzeczywistością‚ w której ofiary i oprawcy żyją obok siebie. Ostatnią stacją jest Kinszasa – miasto rodzinne emigrantów‚ którzy w Warszawie‚ Brukseli i Berlinie opowiadają o swojej ojczyźnie. Kinszasa była również głównym celem wspomnianej podróży Josepha Conrada. W byłym Leopoldville pisarz pierwszy raz spotkał kolonialnych urzędników‚ których nieludzkie zachowanie opisuje tak przekonująco w swej powieści. Filmowa podróż Christine Meisner ma pokazać‚ co od tamtych czasów wydarzyło się w tym mieście. Ważne jest tu w szczególności jedno pytanie: jak Kongijczycy patrzą na swoją kolonialną przeszłość z perspektywy ostatnich wojen domowych i codziennych prób przetrwania. Współpraca: Akademie Schloss Solitude‚ StuttgartFundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej‚ WarszawaIfa‚ Institute fur AuslandsbeziehungenGoethe Institut‚ WarszawaGoethe Institut‚ JohannesburgAIR Antwerpen‚ BelgiaBains: Connective‚ BrukselaPolish Culture Institut‚ LondynAmbasada Niemiec‚ WarszawaAmbasada Niemiec‚ KinszasaRobert Bosch StiftungLandesstiftung Baden-Württemberg Ministerium Senatsverwaltung für Kultur‚ BerlinInstytut Adama Mickiewicza‚ WarszawaPomostChristine Meisner (Niemcy)‚ „The Present”‚ instalacja wideo‚ rysunki‚ teksty Otwarcie wystawy: 23 listopada‚ godz. 18.00. Wystawa czynna do 6 stycznia 2008 r. Kurator: Ika Sienkiewicz-NowackaProjekt zrealizowany w ramach pobytu twórczego w artist-in-residence laboratory CSW Zamek Ujazdowski
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA