fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Sztuka

Potęga fantazji – wystawa polskiej sztuki w Brukseli

Zofia Kulik „Wspaniałość siebie I“ 1997, kolekcja DG Bank
materiały prasowe
"Potęga fantazji” to największy pokaz naszej sztuki za granicą podczas polskiej prezydencji
Od czwartku przez trzy miesiące w Pałacu Sztuk Pięknych Bozar w Brukseli prezentować będziemy dzieła ponad 30 twórców. Zobacz galerię zdjęć
W większości należą do pokolenia, które zrobiło karierę po upadku komunizmu w 1989 roku. To m.in. Wilhelm Sasnal, Paweł Althamer, Piotr Uklański, Katarzyna Kozyra, Zbigniew Libera, Mirosław Bałka, Monika Sosnowska, Maciej Maciejowski. Są też wybrane prace klasyków współczesności, np. Tadeusza Kantora, Andrzeja Wróblewskiego, Magdaleny Abakanowicz. Porównania mają zwrócić uwagę na powracające motywy i źródła inspiracji.
Nad wystawą pracowała trójka kuratorów: Zofia Machnicka, zastępca dyrektora Instytutu Polskiego w Brukseli, David Crowley, wykładowca Royal College of Art w Londynie, autor głośnego pokazu „Cold War Modern" (pierwszej na Zachodzie prezentacji designu, architektury, filmu i popkultury z czasów zimnej wojny) w Victoria & Albert Museum, oraz Andrzej Szczerski, historyk sztuki, wykładowca na UJ. Ich zdaniem wyróżnikiem polskiej sztuki jest fantazja, która ma wiele odmian. Od marzeń i wizji wyobraźni do pogranicza magii, szaleństwa i absurdu. Polska fantazja nie jest ucieczką od rzeczywistości, lecz konfrontacją z nią.
– Proponujemy inne spojrzenie na polską sztukę współczesną – zaznacza Andrzej Szczerski. – Odcinamy się od zaliczania jej jedynie do kręgu tzw. sztuki krytycznej czy interwencyjnej z powodu kontekstu prospołecznego lub politycznego. Zwracamy natomiast uwagę na jej niezwykłą siłę, wspartą wyobraźnią. To nie znaczy, że artyści tworzą wizje oderwane od rzeczywistości, czego dowodem choćby fantasmagorie Katarzyny Kozyry w filmie „Zbrodnia i kara" mówiące o biznesmenach bawiących się w pirotechników. Albo malarstwo Macieja Maciejowskiego, rozwijające fantazje wokół życia codziennego.
Z zasady nie jest to publicystyka, ale sztuka broniąca własnej autonomii. Często podejmująca powracające w polskiej kulturze wątki: rebelii, rewolucji, indywidualności.
Pokaz w brukselskim Bozarze otworzy mural Mariusza Warasa – fantastyczna kompozycja przedstawiająca miasto jako gigantyczną maszynę. Następne prace pogrupowano tematycznie. W pierwszej części pokazu, zatytułowanej „Dziwny ogród", malarstwo Jakuba Ziółkowskiego sąsiaduje z obrazem Józefa Mehoffera i turkusowym abakanem Magdaleny Abakanowicz. W „Buntownikach i męczennikach" fotograficzna instalacja „Wyjście ludzi z miast" Zbigniewa Libery będzie eksponowana razem z „Błędnym kołem" Jacka Malczewskiego. Dające do myślenia zestawienia odkryć można także w innych przestrzeniach, m.in. minimalistyczną rzeźbę Mirosława Bałki obok „Trąby Sądu Ostatecznego" Tadeusza Kantora, rekwizytu ze spektaklu „Gdzie są niegdysiejsze śniegi". Albo aranżowaną fotografię Zofii Kulik obok autoportretów strojącego miny Witkacego.
W ostatniej części, pod hasłem „Wspólna sprawa", znajdzie się film Pawła Althamera dokumentujący głośną akcję – wyjazd mieszkańców z warszawskiego blokowiska na  Bródnie do Brukseli, gdzie w złotych strojach kosmitów uczcili rocznicę, pierwszych wolnych wyborów w Polsce po upadku komunizmu.
Wystawa „The Power of Fantasy. Modern and Contemporary Art from Poland" w Brukseli jest czynna do 18 września. Jej organizatorami są: Muzeum Narodowe w Krakowie, Instytut Adama Mickiewicza, Bozar Expo, Instytut Polski w Brukseli
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA