Styl życia

Różnorodność to podstawa

Fotorzepa, Bartosz Jankowski
Rozmowa z dr Barbarą Jerschiną z Lux-Medu, autorką programu „Pożegnanie z nadwagą”.
Rz: Zima to ciężki czas dla naszych organizmów, jak powinniśmy dbać o kondycję podczas tych miesięcy?
Barbara Jerschina: – Przede wszystkim nie powinniśmy zaszywać się w domu i unikać uprawiania sportu. Dopóki jest ładna pogoda powinniśmy wychodzić na dwór i korzystać z ostatnich ciepłych dni. Należy pamiętać, że zdecydowanie zdrowszy jest wysiłek na świeżym powietrzu — w czasie wykonywania ćwiczeń potrzebujemy więcej tlenu, aby w wystarczającym stopniu dotlenić wszystkie mięśnie.Chcę jednak podkreślić, że osoby, które cierpią na schorzenia układu krążenia bądź nadciśnienie, zanim zdecydują się na uprawianie sportu powinny skonsultować się z lekarzem. Nadmierny wysiłek w ich przypadku jest niewskazany. Także osoby, które nie skarżą się swoje zdrowie, profilaktycznie powinny powinny się przebadać. Artykuł pochodzi z archiwum "Rzeczpospolitej"Na jaki sporty powinniśmy się zdecydować? I czym się kierować w czasie wyboru dyscypliny?
Najważniejsze są nasze indywidualne preferencje. Sport powinien być przyjemnością, więc nie należy się zmuszać do robienia ćwiczeń, które nie będą nam odpowiadały. Osoby lubiące dynamiczne zajęcie mogą zacząć chodzić na zajęcia z tańca, to jest nie tylko dobry sposób utrzymania kondycji, ale także wypracowania pięknej sylwetki. Natomiast osoby, które prowadzą bardzo aktywny tryb życia mogą zacząć chodzić na jogę. Ćwiczenia te powodują rozciąganie pleców, szyi i ramion, czyli tych mięśni, które pod wpływem stresu kurczą się i bolą. Wszystkim natomiast polecam pływanie. Jest to jedna z nielicznych dyscyplin sportowych, która harmonijnie rozwija całe ciało. W pokonanie basenu pływak angażuje wszystkie mięśnie. Poza tym ten sport bardzo relaksuje.Swoim pacjentom odradzam sporty statyczne, poprawiające muskulaturę, jak np. podnoszenie ciężarków. Są to ćwiczenia wymagające od nas dużego wysiłku i obciążające układ krążenia, ale nie pomagają one w utrzymaniu kondycji. Jak często powinniśmy ćwiczyć. Czy wystarczy raz w tygodniu, czy codziennie? Zawodowcy uważają, że między treningami nie może minąć 48 godzin. Wtedy nasze mięśnie są na tyle rozćwiczone, że przy następnym wysiłku nie będziemy odczuwali skurczy. Ale osoby, które nie są nastawione na zawodowe uprawianie sportu wystarczy jak pójdą dwa, trzy razy w tygodniu na basen bądź siłownie. Ważne jest, aby ćwiczyć regularnie, a nie od czasu do czasu. Tylko systematyczna gimnastyka przyniesie pozytywne efekty.Równie ważne, jak regularne ćwiczenie jest też rozsądne planowanie naszego wysiłku. To nie może być od razu rzucenie się na „głęboką wodę”, nasze ciało musi stopniowo przygotowywać się do wzmożonego wysiłku. Dlatego najpierw należy zrobić kilkuminutową rozgrzewkę. Dopiero później przejść do fazy intensywnych ćwiczeń. Kiedy poczujemy się już zmęczeni można zacząć powoli zwalniać, to znaczy wykonać mniej wysiłkowe ćwiczenia, ale za to bardziej rozciągające mięśnie. Nie można też zapomnieć o ostatniej fazie, czyli wyciszeniu. Powinniśmy mieć minutę, aby odpocząć po intensywnym ruchu. W jaki sposób powinniśmy się „wyciszać”, czy wystarczy po prostu poleżeć, czy na przykład skorzystać z sauny? Część osób pójście na saunę traktuje, jako sposób na poprawę kondycji. Sauna, czy grota solna są tylko dodatkami, które w jakimś stopniu pomogą nam w utrzymaniu sprawności fizycznej, ale na pewno jej nie zbudują. Z lodowej studni możemy skorzystać, kiedy chcemy podnieść naszą odporność. Sauna jest wskazana po wysiłku fizycznym, kiedy chcemy dać odpocząć mięśniom. Poprawią one nasze samopoczucia. A wszystko, co poprawia nam nastrój wpływa również na naszą ogólną kondycję. A co z dietą, czy faktycznie na zimę powinniśmy trochę obrosnąć tłuszczykiem? Absolutnie nie. Nie jesteśmy niedźwiedziami, abyśmy gromadzić zapasy tłuszczu na chłodniejsze dni. Tkanka tłuszczowa jest słabo ukrwiona, dlatego nie chroni przed zimnem. Dlatego osoby otyłe są znacznie bardziej wrażliwe na minusowe temperatury. Poza tym w dobie epidemii nadwagi i otyłości należy walczyć ze zbędnymi kilogramami. Obecnie ok. 60 procent społeczeństwa ma problem z utrzymaniem prawidłowej wagi, na nadwagę choruje już co czwarte dziecko w wieku szkolnym. Jak powinniśmy się odżywiać zimą, jeśli decydujemy się na uprawianie sportu? Przede wszystkim dieta musi być zróżnicowana. Głównie powinna zawierać tłuszcze roślinne oraz ryby. Ważne, aby nasze jedzenie było bogate w tłuszcze omega 3 (nienasycone kwasy tłuszczowe), które są np. w rybach. Dieta powinna zawierać także białe mięso, od czasu do czasu można ją uzupełnić kawałkiem czerwonego.Ważnym składnikiem są także owoce i soki. Nie polecam słodyczy, ale zamiast batonika można zjeść suszone owoce, czy orzechy, które zawierają minerały oraz błonnik. Ale jeśli ktoś już bardzo zachce nam się czekolady, to powinniśmy zjeść tylko cząstkę, a nie całą tabliczkę.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL