Podatki

Jak poprawnie wyliczyć nadpłatę

Przykładowe wyliczenie kwoty zwrotu w zależności od tego, czy wartość pojazdu zostanie zweryfikowana przez organy celne, czy pozostanie na poziomie wskazanym w deklaracji przez importera. Dziesięcioletni volkswagen golf sprowadzony z UE, pojemność silnika 1600 ccm, wartość auta zadeklarowana przez podatnika 500 zł.
Akcyza faktycznie zapłacona przy sprowadzaniu auta, obliczona według stawki obowiązującej do 1 grudnia 2006 r. 500 zł x 65 proc. = 325 zł
wartość auta nieweryfikowana przez organy celne, przyjęta według deklaracji podatnika ¦ akcyza, jaka powinna była być zapłacona zgodnie z wyrokiem ETS 500 zł x 3,1 proc. = 15,50 zł kwota do zwrotu (faktycznie zapłacona minus ta, która powinna była zostać odprowadzona zgodnie z wyrokiem ETS) 325 zł - 15,50 zł = 309,50 zł wartość auta zweryfikowana przez organy celne i ustalona na 8 tys. zł ¦ akcyza, jaka powinna była być zapłacona przy sprowadzaniu auta, obliczona według stawki obowiązującej do 1 grudnia 2006 r. 8000 zł x 65 proc. = 5200 zł ¦ akcyza, jak powinna była być zapłacona zgodnie z wyrokiem ETS 8000 zł x 3,1 proc. = 248 zł ¦ kwota do zwrotu (faktycznie zapłacona minus ta, która powinna była zostać odprowadzona zgodnie z wyrokiem ETS) 325 zł - 248 7 zł = 77 zł Wyraźnie widać skutek weryfikacji wartości auta w stosunku do kwoty zadeklarowanej przez importera, wynikającej z faktury zakupu. Podatnik opisany w wariancie II dostanie o 232,50 zł mniej z budżetu. W skrajnych wypadkach może się zresztą okazać, że importer zapłacił za mało podatku. Wtedy w ogóle nie dostanie zwrotu. Wyrok ETS wskazuje bowiem, że mogą ubiegać się o niego tylko ci, którzy zapłacili więcej podatku, niż musieliby odprowadzić, gdyby kupili takie same auto w kraju, a właśnie weryfikacja przez organy celne zadeklarowanej wartości pojazdu ma wskazywać, ile kosztował podobny samochód w Polsce.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL