fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Samorząd

Koncepcja rozwoju kraju do 2030 r.

Trasa S8 w Warszawie
Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski
W 2030 r. ma funkcjonować 12 wielkich metropolii oplecionych siecią autostrad i superszybkich kolei
Największy wpływ na rozwój kraju w 2030 r. mają mieć obszary metropolitalne – wynika z koncepcji zagospodarowania przestrzennego kraju. Przygotował ją resort rozwoju regionalnego, a kilka dni temu trafiła do konsultacji społecznych.
Te obszary mają tworzyć wielkie miasta oraz okoliczne miejscowości i wsie, gdzie wciąż zwiększa się koncentracja ludności. Polacy chcą pracować w aglomeracjach, korzystać z wszystkich usług, ale mieszkać wolą poza centrum. W 2030 r. ma powstać 12 takich obszarów metropolitalnych: Warszawa, Katowice, Kraków, Łódź, Trójmiasto, Poznań, Wrocław, Bydgoszcz i Toruń, Szczecin, Lublin, Białystok oraz Rzeszów.
[wyimek][b][link=http://blog.rp.pl/goracytemat/2011/02/15/skansen-na-wsi-rozwoj-miast/#respond]Skomentuj ten artykuł[/link][/b][/wyimek]
Pozostałe miasta wojewódzkie oraz te większe mają tworzyć regionalne ośrodki rozwoju. Chodzi o Kielce, Olsztyn, Opole, Zieloną Górę, Gorzów Wielkopolski oraz Płock, Koszalin, Słupsk, Bielsko-Białą, Częstochowę, Radom i Rybnik. W sumie w tych ośrodkach ma mieszkać 75 – 80 proc. Polaków.
W metropoliach dalej mają się koncentrować: inwestycje przedsiębiorstw, szkolnictwo wyższe, sektor badawczo-rozwojowy, a także główne funkcje kulturalne i społeczne.
– Po części są to zjawiska naturalne – komentuje Maciej Tarkowski z Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową. Ale też rząd ma wspomagać te tendencje, głównie przez budowę sieci transportowej i teleinformatycznej. I tak do 2030 r. ma powstać np. o wiele gęstsza niż w obecnych planach sieć autostrad. Przykładowo mają one bezpośrednio połączyć Warszawę z Trójmiastem, Toruniem i Bydgoszczą, Białymstokiem, Rzeszowem czy Krakowem. Autostrada miałaby też połączyć Poznań z Wrocławiem czy Szczecin z Zieloną Górą.
[b]80 procent Polaków może mieszkać do 2030 roku w aglomeracjach[/b]
Wielkie plany rysowane są też dla sieci kolejowej. Obecnie rząd zakłada, że koleją dużych prędkości będzie się można poruszać między stolicą a Krakowem, Katowicami, Poznaniem i Wrocławiem. Resort rozwoju chce, by superszybkim pociągiem można się też było dostać do Torunia i Bydgoszczy oraz Trójmiasta.
A co z pozostałymi rejonami Polski? Centrami obszarów wiejskich, pozametropolitalnych, ma się stać 150 miast powiatowych. Mają one zapewniać jednolity standard dostępu do podstawowych usług publicznych w zakresie edukacji, zdrowia, transportu publicznego, wyposażenia w infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, komunikacyjną, bezpieczeństwa itp.
– Wizja nakreślona w koncepcji jest nieco szokująca dla mieszkańców obszarów peryferyjnych. Czy wsie mają się stać skansenem i sypialnią dla osób pracujących w miastach oraz emerytów? – pyta Marek Wójcik ze Związku Powiatów Polskich. Jego zdaniem dokument utrwala traktowanie małych powiatowych miast i otaczających je terenów wiejskich jako obszaru drugiej kategorii, zaścianka, w którym nie ma perspektyw rozwoju.
MRR odpowiada, że zarysowany schemat rozwoju, z dodatkowym wsparciem m.in. dla Polski wschodniej i zachodniej, ma poprawić standardy życia w całym kraju. Co prawa będą różnice np. w poziomie zamożności, ale nie będą one dyskryminujące. Inwestycje infrastrukturalne sprawią zaś, że każdy Polak będzie mógł dojechać do metropolii w 120 minut.
Nad dokumentem od kilku dni pochylają się samorządowcy. – Obecna koncepcja oparta jest na bardziej realistycznej wizji niż poprzednie, stwarza szanse rozwoju również regionom peryferyjnym, takim jak Zachodniopomorskie – mówi „Rz” Wojciech Drożdż, wicemarszałek woj. zachodniopomorskiego. Ale wytyka, że brakuje np. połączeń autostradowych czy szybką koleją Szczecina ze stolicą. – Zależałoby nam, by jak najszybciej połączyć Toruń z Bydgoszczą – mówi z kolei Antoni Pawski, dyrektor z kujawsko-pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego. Koncepcja to przewiduje, ale dopiero po 2015 roku. Tymczasem, jak podkreślają samorządowcy, im jakieś plany rządowe dotyczą dalszej perspektywy, tym większe niebezpieczeństwo, że zostaną tylko na papierze.
Dokument ma też dla samorządowców wymiar praktyczny. Ostatecznie np. nowe drogi powinny się znaleźć w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Aktualna koncepcja zagospodarowania kraju pochodzi z 2001 r.
[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki
[mail=a.cieslak@rp.pl]a.cieslak@rp.pl[/mail][/i]
[ramka][b][link=http://blog.rp.pl/goracytemat/2011/02/15/skansen-na-wsi-rozwoj-miast/#respond]Skomentuj ten artykuł[/link][/b][/ramka]
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA