Radcowie

Reklama puka do drzwi kancelarii

Liberalizacja kodeksu etycznego radców prawnych, możliwość korzystania przez nich z marketingu i reklamy może zwiększyć popyt na usługi prawnicze.
Potencjalni klienci poszerzą swoją wiedzę o prawnikach i uświadomią sobie potrzebę skorzystania z ich usług.
O projekcie nowego radcowskiego kodeksu etycznego dyskutowali we wtorek uczestnicy seminarium zorganizowanego przez redakcję "Monitora Prawniczego" i Okręgową Izbę Radców Prawnych w Warszawie. - Nie demonizujmy reklamy, to nie jest najważniejszy sposób komunikacji prawników z odbiorcami ich usług - Sławomir Ciupa rozwiewał obawy przeciwników planowanej liberalizacji zakazu korzystania z reklamy. - Jeśli już, to powinniśmy się obawiać nadużywania jej w sposób nielicujący z godnością zawodu, wbrew interesowi klientów czy zasadom uczciwej konkurencji.
- Nawet w bardzo liberalnych Stanach Zjednoczonych reklamy telewizyjne przynoszą prawnikom zaledwie 3 proc. klientów - dodawał Maciej Bobrowicz, wiceprezes Krajowej Rady Radców Prawnych, pod którego kierunkiem powstał projekt kodeksu. - Przyjęliśmy zasadę umiarkowanej szczegółowości, nasz projekt liczy 50 artykułów, a np. kodeks etyczny brytyjskiego Law Society zrzeszającego prawników solicitors ma 300 stron. - Polscy prawnicy nie stosują marketingu, uważają to za zbędne, gdyż dobry specjalista i jego usługa reklamują się sami -oceniał Sławomir Ciupa. - Tymczasem w Niemczech, gdzie jest o wiele więcej prawników i ostrzejsza konkurencja niż u nas, kancelarie szeroko z niego korzystają. Sławomir Ciupa zwrócił uwagę, że wiele aktów prawa chroni interesy klientów prawników jako konsumentów. Ale jeśli zakazy zostaną złagodzone, to korporacja powinna aktywnie reagować na nadużycia, kiedy tylko się pojawią. - Dzisiejsze unormowania są zbyt restrykcyjne - stwierdziła Dorota Hołubiec, dyrektor marketingu w warszawskim biurze kancelarii Gide Loyrette Nouel. Według danych Krajowej Izby Gospodarczej, które przytoczyła, 80 proc. polskich przedsiębiorców nigdy nie skorzystało z porady prawnej. - Jeśli prawnicy będą mogli szerzej informować o działalności swoich kancelarii, ułatwią klientom wybór -dodała. -Kancelarie powinny korzystać z usług specjalistów od marketingu.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL