Biznes

15 mln zł na promocję wieprzowiny

Bloomberg
Niemal 15 mln zł kosztować będzie trzyletnia kampania promująca certyfikowaną wieprzowinę. Chcą ją produkować największe polskie firmy mięsne
Rodzina jedząca posiłek, a następnie zbliżenie na kawałek wieprzowiny na talerzu — tak będzie wyglądać reklama wieprzowiny z certyfikatem PQS, świadczącym o jej wysokiej jakości. Kampania promocyjna mięsa przygotowana przez firmę CAM Media ruszy pełną parę w listopadzie 2010 r.
System produkcji i certyfikacji PQS (pork quality system) przygotowały wspólnie Związek Polskie Mięso oraz Polski Związek Hodowców i Producentów Trzody Chlewnej Polsus. Organizacje te zdobyły także dofinansowanie unijne na kampanię promującą certyfikowane mięso wieprzowe. Łączna wartość trzyletniej kampanii wynosi ponad 3,7 mln zł (niemal 15 mln zł). Ponad połowę tej kwoty wyłożyła Bruksela. Kolejne 20 proc. pochodzi z budżetu krajowego, resztę dołożyła branża. — Zwiększenie poziomu spożycia wieprzowiny w Polsce nie jest dla nas kluczowym celem. Chcemy pokazać konsumentom, że w Polsce dostępne jest mięso wieprzowej jakości, które może konkurować z tanimi produktami z zagranicy — mówi Witold Choiński, prezes Związku Polskie Mięso.
Na pomysł, aby stworzyć w Polsce program gwarantujący produkcję wieprzowiny wysokiej jakości (kontroli poddawany jest cały hodowli i przetwórstwa) branża wpadła w 2008 r., kiedy walczyła ze skutkami świńskiej górki. Pod koniec 2009 r. minister rolnictwa zgodził się na funkcjonowanie systemu. Teoretycznie jest on dostępny dla wszystkich producentów w Unii. Muszą oni jednak poddać się kontroli przeprowadzonej przez uznaną w Polsce jednostkę certyfikującą. Krajowi producenci zakładają więc, że zainteresowanie udziałem w systemie konkurentów z zagranicy będzie niewielkie. Branża liczy także na to, że system ułatwi jej rozwój eksportu do Azji, gdzie odbiorcy mięsa są wymagający. — Mięso ze znakiem PQS stopniowo zaczyna pojawiać się na krajowym rynku. Spodziewamy się, że jego ilość w sklepach zwiększy się znacznie po rozpoczęciu kampanii — mówi Witold Choiński. Obecnie certyfikat ma 8 zakładów, w tym należące do Polskiego Koncernu Mięsnego Duda, a także spółek Skiba i Olewnik. Wkrótce zdobędzie go Animex, lider polskiego rynku mięsa. Zainteresowane PQS są także Sokołów i Łmeat. Do tej pory Komisja Europejska zaakceptowała 13 kampanii przygotowanych przez polskich producentów żywności. Ich łączy budżet to ponad 32 mln euro (prawie 130 mln zł). Największa dotyczyła promocji mleka i przetworów. Program warty niemal 10 mln euro przygotował Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich.
Źródło: rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL