Biznes

Rusza letnia ofensywa w piwie

Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski
Polskie browary przygotowują się do sezonu. Po fatalnym 2009 r. liczą na zahamowanie spadków
– Wierzymy, że będzie to dobry sezon. Kryzys się nie zaostrzył, a pogoda jest dla nas łaskawa. Konsumenci spragnieni są ciepła po ostrej zimie, więc zaczną masowo grillować i piknikować – mówi Paweł Kwiatkowski, rzecznik Kompanii Piwowarskiej, lidera rynku piwa w Polsce.
Tradycyjnie żniwa na rynku piwa zaczynają się na początku maja i trwają do końca września. Na ten okres przypada zazwyczaj około połowy rocznej sprzedaży piwa. W tym roku sezon dla browarów jest szczególnie ważny, ponieważ mają za sobą fatalny 2009 r. Według Związku Browary Polskie sprzedaż piwa spadła w ubiegłym roku o 10,1 proc. [wyimek]20 mld zł według Euromonitora Polacy wydadzą w tym roku na piwo[/wyimek]
Firma Euromonitor International szacuje, że łączna sprzedaż piwa może się zmniejszyć w tym roku w Polsce o ok. 4 proc. Natomiast Browary Polskie już w lutym nie wykluczyły niewielkiego wzrostu sprzedaży, pod warunkiem, że wiosna i lato będą ciepłe. Zdaniem części przedstawicieli branży o poprawie sytuacji na rynku świadczą wyniki z I kwartału. Według wstępnych szacunków branży sprzedaż piwa była wówczas na poziomie ubiegłorocznym. Lepiej od średniej rynkowej wypadł Royal Unibrew Polska, czwarty gracz na rynku piwa. W I kwartale sprzedaż firmy wzrosła o 18 proc. Był to wynik lepszy, niż zakładał zarząd. Jej marża brutto poszła w górę o 34 proc. Royal Unibrew zakłada, że II kwartał będzie dla niego jeszcze lepszy. Sprzedaż firmy ma być dwa razy wyższa niż w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku. Natomiast w porównaniu z II kwartałem 2009 r. ma być wyższa o ok. 10 proc. Zdaniem prezes Beaty Pawłowskiej jest możliwe, że na koniec roku udziały rynkowe firmy sięgną 6 proc. Obecnie są o 2 pkt proc. niższe. W poprawie wyników firmie mają pomóc nowości. Jak dowiedziała się „Rz”, tuż przed rozpoczęciem sezonu w czołowych sieciach handlowych oraz w sklepach w największych miastach w Polsce ma się pojawić niepasteryzowana odmiana Łomży, flagowego piwa Royal Unibrew. – Chcemy wykorzystać rosnącą popularność piw niszowych w Polsce. Badania, które przeprowadziliśmy, wskazują, że konsumenci są znudzeni masowością i szukają tradycyjnych produktów – mówi Beata Pawłowska. Niepasteryzowana łomża nie wyczerpuje tegorocznych nowości Royal Unibrew. – W planach mamy jeszcze kolejne dwie, które wprowadzimy już w trakcie sezonu – zdradza Pawłowska. Ponadto firma wprowadziła ostatnio na rynek nową wersję smakowego piwa Cooler oraz Faxe Oryginal. W przypadku tej międzynarodowej marki wszystkie sprzedawane pod nią piwa będą od początku maja ok. 10 proc. tańsze. Szansę w piwach niepasteryzowanych dostrzega także trzeci na rynku Carlsberg Polska. Już na początku kwietnia firma podała, że wprowadza na ogólnopolski rynek niepasteryzowanego kasztelana. Wcześniej piwo to było dostępne na Kujawach i Mazowszu. Ponadto Carlsberg reklamuje swoje marki poprzez akcje promocyjne. Kupujący jej piwa mogą wygrać bilety na koncerty międzynarodowych gwiazd. Na prowadzenie programów promocyjnych dla konsumentów zdecydowała się w tym roku także Kompania Piwowarska. Wprowadziła też nowe opakowanie piwa Gingers. Na swoje czołowe marki stawia w tym sezonie również wicelider rynku Żywiec. Zaczął ponad dwa miesiące temu reklamami żywca z udziałem znanych osób, m.in. boksera Tomasza Adamka. Christoper Barrow, prezes grupy Żywiec, zapowiada, że firma będzie promować również warkę. Latem, tak jak w ubiegłym roku, będzie sprzedawać ją także w plastikowych butelkach. Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki[mail= b.drewnowska@rp.pl b.drewnowska@rp.pl ][/mail]
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL