Telewizja

Ocenia Marek Sadowski

Wszystkie poranki świata
VISION
[srodtytul]Wszystkie poranki świata[/srodtytul]
Kostiumowy dramat Alaina Corneau (1991) jest hołdem złożonym muzyce i sztuce, opowieścią o dwóch znakomitych kompozytorach, XVII-wiecznych wirtuozach violi da gamby: panu de Sainte-Colombe i jego uczniu Marinie Marais. Film ma formę obszernej retrospekcji. Pod koniec życia Marais, słynny muzyk na dworze Ludwika XIV, przekonany, że jego talent się wyczerpał, wspomina swego mistrza i nauczyciela. Po śmierci ukochanej żony Sainte-Colombe oddaje się wyłącznie swej sztuce i rozmyślaniom. Pewnego dnia zjawia się u niego młody człowiek, syn szewca, pragnąc zostać jego uczniem. sobota | Wszystkie poranki świata ****
20.00 | tvp kultura [srodtytul]Wierny ogrodnik[/srodtytul] Film Fernando Meirellesa (2005) jest ekranizacją bestsellerowej książkii Johna Le Carré’a. Pisarz potępił w niej działalność koncernów farmaceutycznych wykorzystujących za przyzwoleniem kapitalistycznych rządów państw europejskich i Stanów Zjednoczonych najuboższych mieszkańców Afryki do testowania nowych leków. Owe oskarżenia ubrał w atrakcyjną, przygodowo-melodramatyczną formę thrillera politycznego. Tytułowy bohater Justin Quayle (Fiennes) jest dyplomatą pracującym w Kenii w Wysokiej Komisji, której pierwszoplanowym celem jest troska o interesy gospodarcze i polityczne Wielkiej Brytanii. sobota | Wierny ogrodnik **** 21.00 | tvn [srodtytul]Wieczór[/srodtytul] Choć zrealizowany przez mężczyznę, znanego węgierskiego operatora Lajosa Koltaia, „Wieczór” (2007) jest filmem bardzo kobiecym, subtelnym, nostalgicznym i romantycznym. To w dużym stopniu zasługa scenarzystów – pary literatów: Susan Minot, której powieść stała się kanwą tej filmowej historii, oraz Michaela Cunninghama, autora powieści „Godziny”. Akcja filmu toczy się współcześnie, ale w licznych, rozbudowanych retrospekcjach poznajemy wydarzenia o mniej więcej pół wieku wcześniejsze, sięgające młodości głównej bohaterki, a właściwie jednego weekendu, który zaważył na jej późniejszych losach. niedziela | wieczór *** 22.00 | tvp 1 [srodtytul]Ojciec i syn[/srodtytul] Rosjanin Aleksander Sokurow to twórca, który eksperymentuje formą bez oglądania się na możliwości percepcyjne zwykłego widza. Jeśli ktoś nie rozumie i nie akceptuje jego wizji kina, to jego sprawa. W „Ojcu i synu” (2003) zaskakuje już pierwsza scena: dwa nagie ciała splecione w miłosnym uścisku. To mężczyźni, do tego ojciec i syn. Ale nie wiemy, czy ich zbliżenie to rzeczywistość, czy tylko projekcja marzeń sennych młodszego. Mieszkają razem na poddaszu wysokiej kamienicy, z dachu – na który często wychodzą – mają piękny widok na morze. Miejscem akcji jest jakieś niezidentyfikowane rosyjskie miasto, a i czas nie jest do końca określony. środa | ojciec i syn *** 20.10 | ale kino!
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL