Biznes

Trudne negocjacje prywatnych firm z EBI

Transport Autostrada Południe i gdańskie lotnisko negocjują z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym pożyczki łącznej wysokości ok. 850 mln euro – dowiedziała się „Rz”
W obu przypadkach decyzja zarządu EBI ma zapaść na początku przyszłego roku.
– Ubiegamy się o ok. 195 mln zł pożyczki – przyznaje Tomasz Kloskowski, wiceprezes spółki zarządzającej portem lotniczym w Gdańsku. Za te pieniądze sfinansowana ma być m.in. budowa drogi kołowania i nowego terminalu. Cały projekt szacowany jest na 367 mln zł. – Doszliśmy już do finalnej fazy negocjacji z bankiem. Sprawa rozbija się jednak o ustalenie sposobu zabezpieczenia tej pożyczki. EBI chce, by wspólnicy spółki, czyli miasto Gdańsk i województwo pomorskie, udzielili gwarancji lub poręczenia. Samorządy bronią się przed tym, gdyż to by zwiększyło wskaźnik zadłużenia, a tego chcą uniknąć – zdradza prezes Kloskowski. Samorządy proponują, by zabezpieczenie przewidywało podniesienie kapitału spółki w razie potrzeby. [wyimek]3,6 mld zł chcą spółki pożyczyć z EBI na inwestycje w Polsce[/wyimek]
Zarząd lotniczej spółki prowadzi równocześnie rozmowy z bankami komercyjnymi. Kończą się też negocjacje, jakie z EBI prowadzi Autostrada Południe, której jednym z udziałowców jest Budimex. Spółka szuka obecnie pieniędzy na budowę 180 km autostrady A1 ze Strykowa pod Łodzią do Pyrzowic na południu Polski. Jak ustaliła „Rz“, ubiega się o ok. 800 mln euro. – Liczymy, że rozmowy zakończą się pozytywnie i decyzję poznamy na dniach – mówi Jerzy Angrocki, dyrektor w spółce Autostrada Południe. Koszt budowy drogi szacowany jest na ok. 2 mld euro. Firmy budujące polskie drogi dostały już od Europejskiego Banku Inwestycyjnego ponad 2,2 mld euro. Tylko w tym roku podpisały umowy kredytowe na 1,5 mld euro. Gdańsk Transport Company na budowę 62 km trasy A1 z Torunia do Grudziądza pożyczyła 575 mln euro. Autostrada Wielkopolska, która ma wybudować 106-km odcinek trasy A2 między Świeckiem a Nowym Tomyślem, dostała kredyt w wysokości 1 mld euro, czyli 62 proc. wartości inwestycji. Autostrada Wielkopolska i Gdańsk Transport Company korzystały już z pożyczek EBI. Spółka na budowę 137 km autostrady A2 między Koninem a Nowym Tomyślem dostała 275 mln euro, czyli 33 proc. wartości inwestycji. Bank współfinansował również budowę 90 km trasy A1 z Gdańska do Nowych Marz. Pożyczył na inwestycję 500 mln euro.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL