Biznes

Soki i woda odporne na kryzys

Od stycznia do września 2009 r. wydaliśmy na wodę prawie 2 mld zł, o 10 proc. więcej niż rok wcześniej
Fotorzepa, Raf Rafał Guz
W ciągu dziewięciu miesięcy Polacy wydali na napoje 8,7 mld zł.
Nasze wydatki na napoje bezalkoholowe były o 5 proc. wyższe niż przed rokiem – policzyła firma Nielsen. W tym samym czasie wielkość rynku zwiększyła się o 3 proc. Tempo, w jakim sprzedaż napoi rośnie w tym roku, mogłoby być wyższe, gdyby nie chłodny początek lata.
Leszek Rodak, dyrektor zarządzający Polskich Zdrojów – producenta Cisowianki, drugiej marki wody w Polsce, zwraca uwagę, że we wrześniu sprzedaż jego firmy zwiększyła się o 70 proc., natomiast w ciągu trzech kwartałów 2009 r. poszła w górę o ok. 40 proc. Zadowolone są nie tylko Polskie Zdroje. Nielsen podaje, że od stycznia do września 2009 r. wydaliśmy na wodę prawie 2 mld zł, o 10 proc. więcej niż rok wcześniej. Po trzech kwartałach sprzedaż Żywca Zdroju, lidera polskiego rynku wody, zwiększyła się o 14 proc. Natomiast od lipca do września popyt na jego produkty wzrósł o 35 proc.
Dwaj najwięksi producenci wody w Polsce przyznają, że tak znaczący wzrost sprzedaży zawdzięczają przede wszystkim rozwijaniu dystrybucji oraz kampaniom promocyjnym. Firma Expert Monitor podaje, że w ciągu trzech kwartałów 2009 r. Żywiec Zdrój wydał na reklamę w mediach ok. 20 mln zł, o niemal jedną piątą więcej niż w 2008 r. Tymczasem o 3 proc. urosły nasze wydatki na soki, nektary i napoje. W ciągu trzech kwartałów tego roku przeznaczyliśmy na nie niemal 3 mld zł. Joanna Bancerowska, rzecznik prasowy Agros Novej, trzeciej firmy na tym rynku, zwraca uwagę, że jego lokomotywą są w tym roku soki. Wartość ich sprzedaży zwiększyła się o ok. jedną piątą, a wielkość o 29 proc. Zdaniem Bancerowskiej skuteczna okazała się strategia Agros Novej oparta na sokach bez cukru. W grupie Maspex, który jest liderem rynku soków, nektarów i napojów w Polsce, liczą na utrzymanie przychodów z 2008 r. Wyniosły one wówczas ok. 2,5 mld zł. Jednak na wyniki tej firmy, w znacznie większym stopniu niż u największych konkurentów, wpływ ma wyhamowanie sprzedaży w regionie. Maspex jest bowiem czołowym producentem napojów w Europie Środkowo-Wschodniej. Z kolei w Horteksie, firmie numer dwa na krajowym rynku soków i napojów, zwracają uwagę, że najszybciej w tym roku – o kilkanaście procent – rośnie sprzedaż ich napojów dla dzieci oraz drogich produktów tzw. premium. Natomiast w porównaniu do ubiegłego roku spadła sprzedaż tanich napojów. Powód? Rosnący popyt na marki własne oferowane przez sieci handlowe. W przypadku wody już niemal co trzeci litr kupowany przez Polaków to marka własna. Od stycznia do września 2009 r. sprzedaż napojów gazowanych zwiększyła się o 3 proc., do ok. 2,7 mld zł. Kupiliśmy ich o 3 proc. mniej niż w 2008 r. Zdaniem Iwony Jacaszek, dyrektora ds. korporacyjnych Coca-Coli HBC Polska, lekkiego ożywienia na rynku można się spodziewać w drugiej połowie 2010 r. masz pytanie, wyślij e-mail do autora [mail=b.drewnowska@rp.pl]b.drewnowska@rp.pl[/mail]
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL