Kultura

Polacy w Tate Modern

Pop Life: Art in a Material World
Materiały Promocyjne
Koniec października to dobry czas na wyprawę do Londynu. W licznych galeriach stolicy Anglii można schować się przed deszczem i chłodem. Dodatkową zachętą są dobre recenzje polskich wystaw
W Wielkiej Brytanii trwa Polska Year!, czyli ponad 200 projektów przybliżających brytyjskiej publiczności najciekawsze dokonania polskiej kultury oraz twórczość najwybitniejszych polskich artystów. Trudno jest się wybić i zostać zauważonym w morzu projektów. Udało się.
Bardzo dobre recenzje zebrała [link=http://www.rp.pl/artykul/9149,378271_Ciemnosc_i_zgielk_na_wystawie_Balki.html]ekspozycja Mirosława Bałki[/link] w Tate Modern. Stworzył on ogromną metalową konstrukcję, pomalowaną na czarno, o wysokości 13 m i szerokości 10 m. Można do niej wejść. Wewnątrz jest całkowicie ciemno, co potęguje nastrój grozy. „To najbardziej przejmujący widok – uważa recenzent Guardiana – ludzie stojący na krawędzi ciemności, wahający się, czy wejść. (...) Właśnie dlatego ta praca jest tak dobra”. Instalację Bałki można oglądać w Tate Modern od 13 października 2009 r. do 5 kwietnia 2010 r.
Do 17 stycznia trwa wystawa Pop Life: Art in a Material World. Jej inspiracją były słowa Andy'ego Warhola "Dobry biznes jest najlepszą sztuką". Czy rzeczywiście powodzenie na rynku i wypchany portfel artysty jest miernikiem jego dokonań? Na Pop Life oprócz sztuki Worchola można oglądać m.in. prace Martina Kipperbergera, Jeffa Koonsa, Damiena Hirsta i Takashi Murakamiego. Organizatorzy wystawy zwrócili również uwagę na twórczość polskiego artysty Piotra Uklańskiego, szczególnie na jego kontrowersyjnąy projekt Naziści. ([link=http://www.tate.org.uk/modern/exhibitions/poplife/]strona wystawy[/link]) Na stronie Tate Modern znajdują się informacje [link=http://www.tate.org.uk/home/polish_modern.htm]w języku polskim[/link]. Ekspozycje stałe można zwiedzać bezpłatnie. Bilety należy kupić na większe wystawy czasowe. W Barbican Center do 10 stycznia 2010 r. można oglądać [link=http://www.barbican.org.uk/thecurve/blog/index.html]bunkier Roberta Kuśmirowskiego[/link], czyli kopię schronu z czasów II wojny światowej w skali 1:1. Wystawa cieszy się dużą popularnością. Polecił ją [link=http://www.guardian.co.uk/artanddesign/2009/oct/16/exhibitionist-art-shows-this-week]The Guardian[/link], a na stronie BBC znajduje się [link=http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/8300200.stm]film o instalacji[/link]. To nie jedyny polski akcent w Barbican Centre. Do 25 października, trwa tam [link=http://www.barbican.org.uk/film/series.asp?id=758]retrospektywa twórczości Wojciecha Jerzego Hasa[/link], jednego z najwybitniejszych polskich reżyserów, znanego z takich filmów jak Sanatorium pod Klepsydrą, Rękopis znaleziony w Saragossie, Jak być kochaną i Pętla. We wrześniu na Wadeson Street swój angielski oddział otwarła galeria Lokal 30 ([link=www.lokal30.pl/london]www.lokal30.pl/london[/link]). Od 17 października wystawia prace wideo Anny Janczyszyn-Jaros, Józefa Robakowskiego i Zuzanny Janin oraz rzeźby Annay Baumgart. Warto również obejrzeć grafiki Michała Olgierda Konstantynowicza. Wernisaż jego prac odbył się na początku października w klubie The Rhythm Factory. Artysta mieszka w Londynie od 11 lat. ([link=http://www.rp.pl/galeria/9149,1,380526.html]Zobacz jego prace[/link]).
Źródło: Rzeczpospolita OnLine

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL