Kiedy premie i nagrody wchodzą do podstawy różnych świadczeń

Kwestia ta plasuje się na drugim miejscu w rankingu trudności, z jakimi mają do czynienia służby finansowe firm. Głównie dlatego, że rozstrzygnięcia na próżno szukać w przepisach
Jest jeszcze inna przyczyna tych kłopotów: specjaliści nagminnie mylą premie z nagrodami, choć są to z natury zupełnie odmienne świadczenia. Ich rozróżnienie jest tymczasem warunkiem poprawnych rachunków, bo premie zwykle zwiększają wysokość pensji, a nagrody nie. Zacznijmy więc od przedstawienia owych odrębności.[srodtytul]Miejsce regulacji [/srodtytul]Obydwie należności mają charakter fakultatywny, możemy je przyznać pracownikom, ale nie mamy takiego obowiązku. Na tym jednak koniec podobieństw.Jeśli już zdecydujemy się na premie, to warunki ich nabycia, ustalania wysokości i wypłaty musimy określić w regulacjach wewnątrzzakładowych (np. układzie zbiorowym pracy, regulaminie wynagradzania czy regulaminie premiowania) albo w indywidualnych angażach. Konieczność ta tymczasem odpada przy nagrodach. Nawet gdy chcemy je wypłacać załodze, postanowienia tego nie trzeba odzwierciedlać w żadnych przepisach. Świadczenia te rozdajemy bowiem według własnego widzimisię.[srodtytul]Ważne ...
Źródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL