Biznes

Sprzedaż elektroniki nadal w dół

Spadek popytu zwalnia
Fotorzepa, Bartosz Jankowski
Spada popyt, ale wyraźnie wolniej niż w pierwszych miesiącach roku
Sprzedaż sprzętu elektronicznego za okres styczeń – lipiec w porównaniu z ubiegłym rokiem spadła o niemal 7 proc. Choć nadal jest źle, to sytuacja uległa nieznacznej poprawie. Za pierwsze pięć miesięcy roku spadek wartości rynku przekraczał 8 proc.
– Sytuacja na rynku nie jest najlepsza. Sierpień był także słabym miesiącem, ale już wyniki za wrzesień napawają nas lekkim optymizmem. Najlepiej sprzedają się płaskie telewizory i to głównie przez sklep internetowy – mówi Henryk Sala, prezes Mix Electronics, który kupił niedawno balansującą na krawędzi upadłości sieć Electro World. Tak źle ze sprzedażą sprzętu nie było od wielu lat, dlatego zwłaszcza regionalnie działające sieci przeżywają kłopoty. Bydgoski Domar także zamyka sklepy, zapowiada zwolnienia grupowe. Zdecydowana większość kategorii sprzętu notuje bowiem spadki sprzedaży od kilku do nawet ponad 30 proc. w przypadku komputerów stacjonarnych. Zdania, czy rynek się odbije, są podzielone. W przypadku dużego AGD większość firm spodziewa się rocznej dynamiki w okolicach zera, z możliwym niewielkim wzrostem. W przypadku RTV najważniejszy jest ostatni kwartał. Dla sprzedawców odtwarzaczy MP3, aparatów cyfrowych, kamer czy telefonów komórkowych świąteczny sezon i związane z nim zakupy prezentów to najważniejszy czas roku.
Obecnie najlepsza sytuacja jest w przypadku telewizorów. Choć sprzedaż modeli kineskopowych, które powoli odchodzą w zapomnienie, spadła o niemal 80 proc., to w przypadku LCD i plazmowych wzrosła niemal o 10 proc. – Nasza sprzedaż od stycznia do lipca w porównaniu z podobnym okresem ubiegłego roku wzrosła w tempie dwucyfrowym. Jednocześnie trzeba zauważyć, że dobre wyniki liderów rynku są możliwe kosztem utraty pozycji przez mniejszych graczy – mówi Marcin Bołbot, dyrektor sprzedaży i marketingu RTV i AGD w Samsung Electronics Polska. Firma jest zdecydowanym liderem segmentu, jej udziały rynkowe przekraczają już 30 proc. Płaskich telewizorów kupiliśmy w ubiegłym roku 1,75 mln sztuk, w tym roku sprzedaż może sięgnąć 2 mln sztuk. Dzięki temu, mimo spadku cen, wartość tego segmentu wzrośnie. Najmocniej, bo niemal o 100 proc. w ujęciu rocznym, wzrosła sprzedaż dekoderów do odbioru telewizji cyfrowej, ale tak wysoka dynamika wynika po prostu z niskiej bazy. Rośnie także sprzedaż AGD. – Mimo widocznego osłabienia w znacznej części Europy, polski rynek wciąż nieznacznie rośnie. Przyszły rok nie będzie łatwiejszy od obecnego, ale możemy prognozować wzrost rzędu 2 – 4 proc. – mówi Rafał Rudziński, członek zarządu i dyrektor finansowy BSH, znanego z marek Bosch i Siemens.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL