fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Sapsan: rusza rosyjskie TGV

Rzeczpospolita
18 grudnia między Moskwą i Sankt Petersburgiem zaczną kursować szybkie pociągi. Realizujący ten kontrakt Siemens wraz z innymi firmami niecierpliwie czeka na przetarg na 20 składów dla PKP InterCity
Pociąg Velaro RUS Siemensa powstał na bazie ICE 3, czyli niemieckiego odpowiednika TGV. Każdy z ośmiu zamówionych przez Rosjan pociągów liczy dziesięć wagonów dwóch klas i zabiera 604 pasażerów. Odporna na ekstremalne mrozy wersja na rynek rosyjski nazywa się Sapsan (to miejscowy sokół wędrowny).
Już 18 grudnia zaczniemy regularne kursy między Moskwą i Sankt Petersburgiem. A w 2010 roku planujemy uruchomić linię z Moskwy do Niżnego Nowogrodu – mówi "Rz" Władimir Zinner odpowiedzialny za "rosyjski high speed" w RŻD (Kolejach Rosyjskich).
Osiem składów Velaro RUS kosztowało 240 mln euro. Obsługa techniczna przez producenta przez 30 lat w specjalistycznej zajezdni Metallostroj pochłonie ok. 330 mln euro. Przy tym kontrakcie pominięto procedurę przetargową. Decyzja zapadła podczas rozmów z udziałem prezydenta Władimira Putina i kanclerza Gerharda Schrödera w 2004 roku.
Cena biletu na tej trasie nie została jeszcze ustalona, ale ma być konkurencyjna wobec Aerofłotu. Podróż samolotem z Moskwy do Petersburga trwa jedną godz. 20 minut (do tego trzeba jednak doliczyć czas na odprawę i koszmarne korki w drodze na lotnisko). Dzisiaj rosyjskim pociągiem EP-200 z Moskwy do Petersburga dojedziemy w cztery godziny 30 minut. Pociągiem Sapsan w trzy godziny 45 minut.
Dlaczego tylko 45 minut zysku kosztem 570 mln euro? Z powodu niewystarczającej rosyjskiej infrastruktury sapsan będzie jeździł z pasażerami od 160 do 200 km/godz. W czasie wrześniowego przejazdu dla mediów pociąg tylko na chwilę rozpędził się do 251 km/godz. Dla porównania: po Niemczech ICE 3 jeżdżą z pasażerami ponad 300 km/godz.
PKP InterCity od ponad roku przygotowuje przetarg na 20 pociągów jeżdżących ponad 200 km/godz. dla modernizowanej linii E-65 Gdynia – Warszawa – Katowice. Koszt: ponad 1,5 mld zł (50 proc. ma skredytować EBI). W grę wchodzi Velaro. Wcześniej Siemens twierdził, że 20 pociągów to za małe zlecenie, żeby uruchamiać linię produkcyjną w Polsce. Teraz zmienia zdanie.
W Polsce Niemcy będą mieli silną konkurencję. Francuski Alstom zaproponuje PKP InterCity pędzące do 250 km/godz. pociągi Pendolino (podobne dostarcza dla linii Helsinki – Sankt Petersburg). Jak ustaliliśmy, InterCity zamierza dodatkowo punktować w przetargu tzw. konstrukcję wychylnego pudła, w którą jest wyposażone Pendolino.
Ostrą walkę zapowiadają globalni konkurenci Alstomu i Siemensa, którzy chcą wystartować w konsorcjach z polskimi producentami: kanadyjsko-francuski Bombardier wspólnie z bydgoską fabryką PESA, a włoski AnsaldoBreda z nowosądeckim Newagiem.
W Polsce może dojść do powtórki z Rosji: zakupu pociągu, którego możliwości nie wykorzystamy. W maju unijni eksperci wytknęli, że Polska nie ma torów przystosowanych nawet do średnich prędkości. Po zakończeniu w latach 2013 – 2014 modernizacji linii z Gdańska do Katowic i montażu systemu zarządzania ruchem ERMTS będzie tam można jeździć 200 km/godz. (na Centralnej Magistrali Kolejowej – 230 km/godz.).
Specyfikacja przetargowa ma być gotowa jesienią.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA