fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Styl życia

Opanuj stres raz na zawsze

(autor: crashmaster)
Flickr
Stres jest naturalną reakcją organizmu, niezbędną do przetrwania. Niewielkie uczucie napięcia powoduje ożywienie i aktywność umysłową. Jeśli jednak stres jest zbyt intensywny, staje się niebezpieczny i musimy go zwalczyć.
- Objadanie się, palenie papierosów czy nadużywanie alkoholu to niektóre z niewłaściwych sposobów radzenia sobie ze stresem. Złe nawyki zdrowotne wpływają niekorzystnie na nasze zdrowie, między innymi zwiększając stężenie cholesterolu we krwi, podnosząc ciśnienie tętnicze krwi, co w konsekwencji może prowadzić do rozwoju poważnych schorzeń układu krążenia – twierdzi doc. Tomasz Hryniewiecki, kardiolog.
[srodtytul]Jak to zrobić - krok po kroku[/srodtytul]
Pod wpływem stresu, organizm produkuje kortykotropinę, hormon, który pobudza nadnercza i powoduje, że produkują one glikokortykoidy – naturalne steroidy zwiększające wydolność organizmu. Dzięki nim w sytuacji zagrożenia jesteśmy gotowi do podjęcia odpowiednich działań. Jeśli na stres narażeni jesteśmy zbyt długo, zamiast większej mobilizacji odczuwamy zmęczenie i niemożność podjęcia jakiegokolwiek działania. Żeby stres nad nami nie zapanował i nie rujnował naszego zdrowia, zastosujmy prostą metodę 3 kroków.
[b]Krok 1 – Stresu nie unikniesz – zaakceptuj to.[/b]
Sytuacje stresujące spotykają nas każdego dnia. Nie jesteśmy w stanie ich wyeliminować. Jeśli zdamy sobie z tego sprawę, będzie nam łatwiej nauczyć się kontrolować stres.
[b]Krok 2 – Rozpoznaj stresującą sytuację.[/b]
Musimy zidentyfikować sytuacje, w których nie radzimy sobie ze stresem. Odczuwamy napięcie psychiczne, ale również organizm daje nam czytelne sygnały, że stres jest zbyt intensywny:
- pojawia się suchość w ustach, ból głowy, zaburzenia przewodu pokarmowego (np. biegunka)
- pocą się dłonie
- zaciskamy pięści i zęby.
Reakcja na stres zależy od wielu czynników, (np. od temperamentu), u każdego przebiega inaczej. Warto zaobserwować, jak nasz organizm reaguje na różne stresujące sytuacje aby w przyszłości stać się bardziej odpornym na stres.
[b]Krok 3 – Naucz się radzić sobie ze stresem.[/b]
Nie ma uniwersalnej metody opanowania napięcia emocjonalnego. Oto kilka rad, które pomogą Ci w codziennym radzeniu sobie z tym uczuciem:
- Boimy się tego, co nieznane. Staraj się wyobrazić sobie wszystkie warianty sytuacji, jaka może Cię spotkać i przygotuj się na nią; wówczas nic Cię nie zaskoczy i zaoszczędzisz sobie niepotrzebnych nerwów.
- Myśl pozytywnie i racjonalnie. Analizuj stresujące sytuacje, które już się wydarzyły. Pamiętaj, każdy problem to nowa lekcja. Pomyśl, że jesteś gotowy na to, aby sprostać czekającym Cię zadaniom. Dzięki takiemu zachowaniu będziesz eliminował brak pewności siebie, która często jest odpowiedzialna za stres.
- Ćwicz. Wysiłek fizyczny pomaga eliminować niektóre objawy stresu, np. napięcie mięśni. Dzięki aktywności fizycznej dotleniasz mózg, twój organizm jest zrelaksowany, dobrze śpisz. Spróbuj także relaksujących ćwiczeń, takich jak joga czy medytacja.
- Poprawne oddychanie to relaks dla organizmu. Zacznij od prostego ćwiczenia typu „10 głębokich i długich uspokajających oddechów”.
- Jedz produkty zawierające magnez (np. czekoladę, otręby, kaszę gryczaną) oraz witaminę B6 (wątróbka, ryby, jajka). Prawidłowe odżywianie pomaga opanować stres.
- Pielęgnuj więzi rodzinne i przyjaźnie. Świadomość, że nie jesteśmy sami, mamy oparcie w bliskich, sprawia, że łatwiej radzimy sobie z kłopotami.
- Śmiej się jak najwięcej. To doskonała forma rozładowywania emocji.
- Jeśli problem Cię przerasta – nie wstydź się – poszukaj pomocy u specjalisty: psychologa lub psychoterapeuty.
[ramka]92 proc. Polaków uważa, że unikanie stresu skutecznie chroni przed chorobami serca - wynika z badania przeprowadzonego w ramach ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Zentiva - zmieniamy przyzwyczajenia”.[/ramka]
Źródło: Materiały Promocyjne
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA