fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Marki Polskie

Aukcyjny potentat

Piotr Mazurkiewicz
Allegro.pl jest w tym roku najmocniejszą polską marką w kategorii handel i usługi. Najpopularniejszy serwis aukcyjny zostawił w tyle deweloperów, biura podróży i sieci handlowe
Debiutująca w tym roku w naszym rankingu marka Allegro.pl triumfowała nie tylko w ogólnej ocenie, ale i zdobyła najwyższe oceny w kategoriach: postrzegana wartość i prestiż. Bardziej znana od niej okazała się tylko Biedronka. Łatwo można to wyjaśnić faktem, że sieć prowadzi już ok 1,3 tys. sklepów w całym kraju, a z Internetu korzysta jedynie ok. 40 proc. Polaków i to głównie z dużych miast.
Mimo to silną pozycję mają także inne marki internetowe. Wśród najmocniejszych w kategorii: handel i usługi w pierwszej dziesiątce znalazły się jeszcze sklepy Agito.pl oraz Merlin.pl. Ubiegłoroczny zwycięzca tej kategorii, marka sieci restauracji Sphinx, w tym roku straciła aż 90 punktów i spadła na drugie miejsce. Spadek widać też zresztą w wynikach jej właściciela, giełdowego Sfinksa.
Zarówno marce, jak i serwisowi Allegro zajęło kilka lat, zanim wypracował tak dobrą pozycję na rynku. Serwis wystartował z internetowymi aukcjami w grudniu 1999 r., a jego twórcami byli Arjan Bakker i Tomasz Dudziak. Rok później zespół Allegro liczył zaledwie osiem osób. Dziś firma zatrudnia ponad 300 osób, a serwis ma ok. 8 milionów unikalnych użytkowników miesięcznie.
O wartości marki Allegro przekonaliśmy się na przełomie roku, gdy firma Tradus, która kontroluje serwis, została przejęta za niemal miliard funtów przez grupę medialną z RPA – Napsters. Wprawdzie Tradus kontroluje też kilka innych serwisów internetowych (PayBack.pl, OtoMoto.pl, OtoDom.pl i Ceneo.pl), ale jej głównym aktywem było właśnie Allegro.pl odpowiadające za największą część przychodów.
Powodzenie Allegro w Polsce skłoniło jego właścicieli do ekspansji także w innych krajach; podobne platformy aukcyjne działają już m.in. na Węgrzech, Ukrainie, w Rosji i Czechach.
Firma chce też skorzystać na tak dobrej pozycji i znajomości marki, wchodząc także w zupełnie nowe segmenty rynku. Bezpośredni właściciel Allegro QXL Poland już informował, że w pierwszej połowie przyszłego roku chce rozpocząć działalność jako mobilny operator telefonii komórkowej.
Trzecią najmocniejszą marką w kategorii handel i usługi została w tym roku marka znanej sieci handlowej Royal Collection, która od początku lat 90. sprzedaje wysokiej jakości odzież zarówno zachodnich, jak i krajowych firm. Tuż za nią uplasował się Open Finance, prowadzący sieć placówek zajmujących się szeroko rozumianym doradztwem finansowym. Jego marka wzmocniła się w porównaniu z ubiegłoroczną oceną aż o 50 punktów.
Wśród najmocniejszych krajowych marek w handlu i usługach liczną reprezentację mają także tradycyjne sieci handlowe sprzedające zarówno sprzęt elektroniczny, jak i produkty spożywcze, oraz biura podróży.
Najmocniejszą z ocenianych w tym roku po raz pierwszy marek firm deweloperskich okazała się Echo Investment, która uplasowała się na 15. miejscu pokonując 12 punktami Dom Development. Jednak w związku z kryzysem, który szczególnie mocno dotknął budownictwo mieszkaniowe, przyszły rok dla firm ( i marek) z tej branży może być znacznie gorszy.
Podobnie może być w przypadku Komfortu, lidera na rynku sprzedaży wykładzin i dywanów, który w ostatnich latach korzystał z koniunktury w budownictwie, umacniając swoją pozycje także poprzez przejęcia zagranicznych sieci, jak na przykład Topwert. Przyszły rok gorszej koniunktury może natomiast wzmocnić marki tanich sklepów dyskontowych na czele z Biedronką, która w tegorocznym rankingu pokonała takie brandy jak Piotr i Paweł, Żabka czy POLOmarket.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA