fbTrack

Nauka

Bezzębny lotnik

Krzysztof Urbański
Nieznany dotąd gatunek latającego gada odkryli naukowcy na brazylijskich mokradłach
Największy znany rodzaj bezzębnego pterozaura opanował przestworza na obszarze dzisiejszej Brazylii 115 milionów lat temu.
Według szacunków Marka Wittona z University of Portsmouth, autora artykułu w renomowanym magazynie „Paleontology”, rozpostarte skrzydła drapieżcy osiągały pięć metrów, a wysokość zwierzęcia wynosiła ok. metra. Jego wymiary badacz oszacował jedynie na podstawie niepełnej skamieniałej czaszki.
To pierwszy gatunek bezzębnego, latającego gada znaleziony poza terytorium dzisiejszych Chin.
– Kilka znanych z wykopalisk w Chinach gatunków pterozaurów bez uzębienia nie przekraczało 60 cm długości, tyle, ile w przybliżeniu mierzyła sama czaszka nowo odkrytego gatunku – powiedział Mark Witton.
Naukowiec nazwał go Lacusovagus, co oznacza mniej więcej „jeziorny wędrowiec”, ponieważ szczątki zostały znalezione w okolicy obfitującej w zbiorniki wodne.
Szczątki gada od chwili odkrycia w bagnach Araripe, sławnych z wielu znalezisk paleontologicznych w północno-wschodniej Brazylii, przeleżały kilka lat w niemieckim muzeum.
Skamieniałość była zgnieciona. Naukowiec miał trudności ze stwierdzeniem, czy zwierzę posiadało zęby, czy też nie. Lacusovagus miał wyjątkowo szeroką czaszkę. Znalezisko jest fragmentaryczne, naukowcy mają nadzieję na znalezienie dalszych okazów.
– Odkrycie przedstawiciela tego gatunku w Brazylii, daleko od miejsc, gdzie są ślady najbliższych krewnych gada, świadczy o tym, jak mało wiemy o ewolucji tej fascynującej grupy zwierząt – dodał badacz.