Nowe technologie

Olbrzym pod żaglami

Royal Clipper
materiały prasowe
Największy żaglowiec świata zbuduje chorwacka stocznia w Splicie

Star Clippers to armator oferujący rejsy luksusowymi żaglowcami. Do jego floty należą trzy żaglowce: 5-masztowy i aktualnie największy żaglowiec na świecie Royal Clipper oraz 2 bliźniacze repliki klasycznych herbacianych kliprów - Star Clipper i Star Flyer. Armatorowi przybędzie wkrótce czwarty, największy, do esploatacji powinien wejść w drugiej połowie 2017 roku.

Będzie to pięciomasztowy statek długości 162, 2 m (wraz z bukszprytem), szerokości 18,5. Znajdzie się na nim 150 kabin, w tym 34 luksusowe apartamenty, w sumie dla 300 pasażerów. Statek, który może nieść na masztach 6350 metrów kwadratowych żagli, poprowadzi 140 - osobowa załoga.

Pasażerowie będą mieli do dyspozycji pokłady słoneczne, trzy baseny i dostępną na rufie, podczas postoju na kotwicy, platformę - przystań dla uprawiania sportów wodnych. Chętni skorzystają z salonów piękności, biblioteki, sali bankietowej, kilku barów. Restauracja w atrium pomieści wszystkich pasażerów jednocześnie.

Oprócz żagli, statek będzie napędzany czterema silnikami Diesla. Jednostkę, która będzie pływać pod banderą Malty, zbuduje chorwacka stocznia Brodosplit w Splicie. Armator jeszcze nie ujawnił, jak będzie się nazywał nowy żaglowiec.

Wiadomo natomiast, że projektanci wzorowali się na zwodowanym w 1911 roku "France II" - wówczas największym żaglowcu świata, który także był pięciomasztowcem i miał taką samą powierzchnię ożaglowania - 6350 m.

Na szczególną uwagę zasługuje to, że olinowanie (takielunek stały i ruchomy) oraz ożaglowanie do nowego kolosa projektuje polski inżynier i żeglarz Zygmunt Choreń i jego firma z Gdańska Choreń Design and Consulting.

Źródło: rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL