Styl życia

Dieta Wegetariańska

Najlepiej jeść warzywa z hodowli ekologicznych
Fotorzepa, Seweryn Sołtys
Prawidłowo zbilansowana dieta wegetariańska ma korzystny wpływ na zdrowie.
U wegetarian rzadziej występują choroby takie jak: otyłość, niedokrwienie serca, nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, rak okrężnicy, uchyłkowatość jelita grubego, osteoporoza, oraz kamica żółciowa i nerkowa. Diety wegetariańskie obniżają też zawartość cholesterolu całkowitego w surowicy krwi nawet o 20-30 proc., w porównaniu do osób żywiących się tradycyjnie.
Wegetarianie powinni jeść dużo roślin strączkowych, fasoli, grochu, soi i soczewicy, które są cennym źródłem białka. Aby dieta wegetariańska była zdrowa i skuteczna należy zrezygnować z jedzenia produktów wysoko przetworzonych, zawierających środki konserwujące i sztuczne barwniki. Najlepszym rozwiązaniem byłoby spożywanie wyłącznie świeżych produktów z upraw i hodowli ekologicznych. Należy też ograniczyć spożycie soli i cukru.
[ramka][srodtytul]Przykładowy jadłospis:[/srodtytul] [b]Dzień 1[/b] [i]śniadanie:[/i] 150g chudego twarozku wymieszaj z 2 łyżeczkami rodzynek i łyżeczka chudej smietanki, 2 kawałki chleba chrupkiego,herbata [i]obiad:[/i] pieczarki faszerowane jajkiem,1/2 szklanki gotowanego ryżu,surówka z warzyw(ok.200g) [i]kolacja:[/i] warzywa z grilla,2 kromki chleba chrupkiego,herbatka owocowa [i]dwie przekąski w ciągu dnia:[/i] -mały kubek jogurtu(0 proc. tłuszczu) -mała kiść winogron [b]Dzień 2[/b] [i]śniadanie:[/i] kanapka z grahamki,margaryny light,2 plasterków sera żółtego i papryki,szklanka soku pomarańczowego light [i]obiad:[/i] puree z soczewicy,1/2 szklanki ugotowanego makaronu lub ryżu,surówka z marchwi(porcja według uznania),szklanka soki grejpfrutowego(bez cukru) [i]kolacja: [/i]sałatka z dyni po grecku,kromka chleba żytniego razowego,szklanka herbaty owocowej [i]dwie przekąski w ciągu dnia:[/i] -średnia gruszka i 2 biszkopty -kromka pumpernikla i szklanka maślanki [b]Dzień 3 [/b] [i]śniadanie:[/i] kanapka z razowego chleba,margaryny light i pasztetu sojowego,pomidor,średnie jabłko,szklanka herbaty/kawy [i]obiad:[/i] spaghetti ze szpinakiem [i]kolacja:[/i] Seler duszony w pomidorach,2 kromki chleba chrupkiego, herbata owocowa [i]dwie przekąski w ciągu dnia:[/i] -szklanka koktajlu mleczno-owocowego (mleko chude/kefir/jogurt i 1/2 filiżanki jagód) -sałatka owocowa (pomarańcza,brzoskwinia i pół banana) [b]Dzień 4[/b] [i]śniadanie:[/i] muesli z owocami(3 łyżki)i szklanka chudego mleka, 2 owoce kiwi [i]obiad:[/i] papryka nadziewana pasta serową,2 tosty z masłem czosnkowym (łyżeczka) [i]kolacja:[/i] omlet z pieczarkami, surówka z cykorii, herbata [i]dwie przekąski w ciągu dnia:[/i] -średni banan -5 suszonych fig [b]Dzień 5 [/b] [i]śniadanie:[/i] 2 tosty z dżemem niskokalorycznym,szklanka soku marchwiowo-jabłkowo-pomarańczowego [i]obiad:[/i] kostka sojowa w sosie pieczarkowym,surówka z czerwonej kapusty,mała porcja kaszy gryczanej ugotowanej na sypko,szklanka soku pomarańczowego [i]kolacja:[/i] sałatka z kukurydzy i zielonego groszku,szklanka herbaty owocowej [i]dwie przekąski w ciągu dnia:[/i] -małe opakowanie jogurtu i herbatnik -szklanka soku wielowarzywnego i herbatnik. [b]Dzień 6[/b] [i]śniadanie:[/i] chudy twarożek z rzodkiewką,szczypiorkiem i 3 łyżkamoi kefiru,cienka kromka chleba [i]obiad:[/i] risotto wegetariańskie,szklanka soku pomidorowego,sałata zielona z sosem winegret [i]kolacja:[/i] sałatka owocowa z muesli,szklanka soku jabłkowego light,2 sucharki [i]dwie przekąski w ciągu dnia:[/i] -jogurt niskokaloryczny i tost -brzoskwinia i cienki plasterek ciasta drożdżowego [b]Dzień 7 [/b] [i]śniadanie:[/i] pasta z jaj i zieleniny, kromka chleba z soją, szklanka herbaty, ogórek kwaszony [i]obiad:[/i] bób z jabłkiem i majerankiem, 2 ziemniaki z grilla, sok z czarnej porzeczki [i]kolacja:[/i] sałatka z czerwonej fasoli,szklanka herbaty owocowej [i]dwie przekąski w ciągu dnia:[/i] -jogurt i 2 kromki pieczywa chrupkiego -łódeczki z cykorii pomidor i mandarynkę pokroić,polać oliwą z oliwek,doprawić,podawać na listkach z cykorii) [/ramka]
Źródło: ROL

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL