Administracja

Kryteria zatrudniania urzędników w gminach, powiatach i województwach

Teresa Siudem
Zatrudnianie urzędników w gminach, powiatach i województwach powinno się odbywać według jasnych kryteriów. Szczególnie gdy odpowiadają oni za finanse samorządów. W praktyce jest jednak różnie.

Głównym księgowym w gminie, powiecie i województwie jest skarbnik. Jego podpis na dokumencie decyduje m.in. o ważności zaciągniętego przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego kredytu, udzieleniu gwarancji czy emisji papierów wartościowych. Chodzi więc zawsze o duże pieniądze w tej lokalnej skali. I dużą odpowiedzialność.

Tymczasem przepisy nie stawiają kandydatowi do pełnienia tej funkcji najwyższych wymogów. Wystarczy „znajomość języka polskiego w mowie i piśmie w zakresie koniecznym do wykonywania obowiązków głównego księgowego", ukończenie średniej szkoły ekonomicznej oraz sześcioletnia praktyka w księgowości. Konieczna jest natomiast zgoda pomiędzy organem zarządczym (np. wójtem), który proponuje kandydata, a radą powołującą go na to stanowisko.

Przepisy nie przewidują żadnego konkursu. Może się więc zdarzyć, że skarbnikiem nie będzie osoba o najwyższych kwalifikacjach, ale wygodna dla lokalnych polityków. Tymczasem chodzi o bezpieczeństwo publicznych pieniędzy. Gmina czy powiat nie są prywatnymi firmami. Gdy przedsiębiorca zatrudni niekompetentnego księgowego, sam zapłaci za jego błędy. W gminie czy powiecie zapłacą za to mieszkańcy.

Więcej na ten temat w artykule O wyborze kandydata nie decydują kwalifikacje.

Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL